Fordon
Bilen kör sig själv till den trådlösa laddaren
AVPS hittar de platser som erbjuder trådlös laddning. Foto: Hyundai
Hyundai och Kia har parat trådlös laddning med bolagets självparkerande AVPS-system. Det ska ge bilar som på egen hand letar upp en ledig laddplats – och makar på sig när batteriet är fullt.
Den koreanska bilkoncernen presenterar sin självparkerande teknik som lösningen på ett problem som man tror kommer växa. Det handlar om laddstationer som blockeras av bilar vars batteri redan har fått sin påfyllning. Hyundai och Kias Automated Valet Parking System innebär inte bara att den förarlösa elbilen letar upp en parkeringsplats – AVPS hittar de platser som erbjuder trådlös laddning, och kan flytta fordonet till en p-plats när batteriet är fullt.
Föraren sköter allt via sin smartphone. Bilen hör av sig när den är färdigladdad, och tar sig för egen maskin till den plats där föraren befinner sig. Systemet har även en konstant kommunikation med omgivande parkeringsfaciliteter för att ha koll på när lediga p- och laddplatser uppkommer. Nedan kan du se en film som demonstrerar hur det är tänkt att fungera.
I ett pressmeddelande berättar Hyundai och Kia att de överväger att kommersialisera tekniken. Den skulle i så fall släppas i samband med lanseringen av fordon med en nivå 4-automation, vilket förväntas bli år 2025. De två bilmärkena ska dock kommersialisera autonoma fordon i diverse smarta städer redan från 2021, men försäljningen av helt självkörande bilar ska inledas först 2030.
Koreanernas presentation kommer strax efter att ett stort kliv togs inom trådlös laddning – och bakom framsteget står ett oväntat samarbete mellan bland andra BMW och Porsche. I Bayern har ett teknikkonsortium, där även Allego och Siemens ingår, satt upp en laddare med en kapacitet på upp till 450 kW. Prototypen sägs kunna ladda de första tio milen på mindre än tre minuter, och på 15 minuter ska full laddning uppnås.