Fordon

Bilbranschen ”ber vänligen” att undslippa skärpta säkerhetskrav

Det kan bli svårt för biltillverkarna att nå de åtråvärda stjärnbetygen om Euro NCAP inte möter deras önskemål. Foto: Euro NCAP

Försenade produktlanseringar, underleverantörsproblem samt enorma ekonomiska konsekvenser. Coronapandemin har slagit undan fötterna för många inom bilindustrin, och nu vädjar branschen om att de ska undslippa striktare säkerhetskrav.

Publicerad

Covid-19 kom verkligen som lök på laxen för den europeiska bilbranschen. Utöver att industrin stod inför en enorm omstöpning i och med elektrifieringen så hade brexit även gjort sitt för att slita sönder marknaden.

Pandemin har nu gjort så att branschen knäar under problemen, och i ett öppet brev till säkerhetsorganisationen Euro NCAP skriver Erik Mark Huitema, generaldirektör för europeiska branschorganet ACEA, att biltillverkarna behöver respit inför kommande kravskärpningar.

ACEA anför att situationen är illa för branschen och att den negativa inverkan som coronapandemin har är minst lika kritisk som vid finanskrisen 2008.

Huitema skriver att över två miljoner fordon har förlorats i utebliven produktion och att vissa tillverkare rapporterar att de skjuter upp produktlanseringar i över ett år. Det senare på grund av den fortsatta osäkerheten samt oron för att underleverantörer inte ska klara av att leverera.

Vidare skriver generalsekreteraren att många arbeten har gått förlorade och att kraven på social distans försvårar både produktion samt forskning, utveckling och testning. Och det här är problem som då ligger utanför de direkt ekonomiska som ingen i dag kan överblicka.

Men vad vill då Erik Mark Huitema? Skälet att han skriver brevet till Euro NCAP kommer av att bilbranschen ser det som omöjligt att nå upp till de kommande, mer strikta, säkerhetskraven som är på gång att införas.

– Bilbranschen är dedikerad till säkerhet, men vi förväntar oss att industrin behöver väldigt lång tid för att återhämta sig från effekterna av covid-19. Därför ber vi vänligen Euro NCAP att skjuta introduktionen av 2022-protokollen två år framåt i tiden, skriver Huitema.

Vad brevet leder till återstår att se. Men om Euro NCAP väljer att ignorera detta och införa kravskärpningar 2022 så kan det leda till att många modeller inte får de åtråvärda stjärnbetygen.