Fordon
Besvärliga köldproblem för tågen på Roslagsbanan har fått enkel lösning
Tågen på Roslagsbanan klarade inte kylan. En ingenjörsmässigt mycket enkel lösning ska nu förhindra att problemet uppstår igen.
Under förra veckans köldknäpp drabbades många av Roslagsbanans vagnar av fel som orsakade förseningar och inställda tåg.
Fordonen, X10p, har under många år fått problem vid kyla, uppger trafikoperatören Arriva. Under vintern har ett nytt tryckluftsystem installerats på samtliga fordon, efter att först ha utvärderats på två av dem. Men det verkar inte ha gått som planerat, trots att systemet var specificerat att klara av 40 minusgrader.
Så väl bromssystem som dörrarna styrs pneumatiskt med lufttryck. Men luft innehåller också vatten. Vid en given temperatur, som beror på trycket, kondenserar vattnet och måste evakueras. Detta görs i flera steg i Roslagsbanans tryckluftsystem.
Problemet löst enligt Arriva
Vid de temperaturer som rådde under förra veckan, om än inte under 40 minusgrader, blev resultatet att vatten fälldes ut i kylaren, frös och korkade igen systemet. Fordonen blev obrukbara.
Enligt Arriva har problemet nu lösts, om än tillfälligt. Lösningen får anses vara av det trivialare slaget. En plexiglasskiva har monterats framför den del av kylaren som används för luftkylning. Det har minskat kyleffekten på den komprimerande luften som efter kompression blivit 70 grader varm.
"Vi ser detta som en temporär åtgärd och arbetet med att hitta en permanent lösning kommer påbörjas omgående och baseras på den gångna veckans erfarenheter", skriver Arriva i ett uttalande.
SL beställde 2016 22 nya tåg av typen X15p till Roslagsbanan. Dessa ska komplettera den befintliga flottan som består av drygt trettio tågsätt av typen X10p (totalt 101 vagnar varav 35 motorvagnar, 34 manövervagnar och 32 mellanvagnar). Leverantör av de nya tågen är Stadler. Första leveransen är planerad till 2020.