Fordon

Bertones superbil ska drivas med plastskräp

Bertone GB110. Foto: Bertone.

Designfirman Bertone ger sig in i striden med en superbil under eget namn. Den gör 0-100 på 2,79 sekunder och toppar 380 km/h.

Publicerad

Trots sitt anrika arv tvingades de italienska designfirmorna ta ner skylten – om än tillfälligt. Efter efter att Pininfarina gjorde en reboot av varumärket med en egen superbil, följer nu Fiat-ägda Bertone i rivalens fotspår.

Med 110 år i branschen har Bertone den erfarenhet som krävs. På deras design-cv finns exempelvis en rad Lamborghinimodeller, från vad många anser vara världens första superbil – Miura, till Countach och Diablo. Till detta har Bertone faktiskt utvecklat sex helt egna modeller under 1990- och 2000-talet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här