Fordon

Bättre grepp i slitet däck

Foto: Michelin

En ny typ av däck ska behålla greppet på våta vägbanor även när det slits. Hemligheten är extra spår som är gömda i däcket och kommer fram vartefter det slits.

Publicerad

Risken att råka ut för en trafikolycka mer än fördubblas när vägbanan är våt. Det är mönstret, och mönsterdjupet, som avgör ett bildäck förmåga att avleda vatten och behålla greppet på en våt vägbana. Vartefter däcket slits minskar mönsterdjupet och risken för släpp och vattenplaning ökar. Nu ska ett nytt däck råda bot på detta, skriver tillverkaren Michelin i ett pressmeddelande.

Förutom de vanliga hemligheterna med bättre gummiblandning (stora mängder silikon och solrosolja) har det nya däcket två intressanta egenskaper, som ska göra att det behåller och till och med förbättrar förmågan att föra undan vatten även när det är slitet.

Den ena egenskapen är att däcksmönstret har en speciell geometrisk form som gör att mönsterbredden ökar vartefter djupet minskar.

Den andra är att när det översta lagret är nerslitet kommer ytterligare en omgång mönster fram. Sammantaget ska det till och med ge däcket bättre grepp än när det är nytt.

Det nya däcket presenterades i dag vid bilmässan i Detroit. Säljstart blir till våren, och Michelin utlovar 10 000 mils garanti. Den nya tekniken kallas Evergrip.