Fordon

Båten svävar på bärplan – och kryper själv upp på land

På sina larvband rullar elbåten i drygt 6 km/h, men i vattnet är modellen god för 30 knop. Foto: Iguana Yachts
På sina larvband rullar elbåten i drygt 6 km/h, men i vattnet är modellen god för 30 knop. Foto: Iguana Yachts
Foto: Iguana Yachts
Foto: Iguana Yachts
Bärplanen kan fällas in, exempelvis vid hård sjö. Foto: Iguana Yachts
Bärplanen kan fällas in, exempelvis vid hård sjö. Foto: Iguana Yachts
Räckvidden anges till mer än 80 km vid marchfarten 22 knop – 42 km/h. Foto: Iguana Yachts
Räckvidden anges till mer än 80 km vid marchfarten 22 knop – 42 km/h. Foto: Iguana Yachts

Infällbara larvband låter den franska tillverkarens elbåtar krypa upp på land. Modellen Iguana Foiler har dessutom utrustats med bärplan.  

Publicerad Uppdaterad

Batteridrivna fritidsbåtar kämpar med räckvidden, men svenska Candela hävdar att deras bärplan minskar friktionen i vattnet med 80 procent jämfört med konventionella planande båtar.

Även franska Iguana Yachts satsar på bärplanslösningen, men deras modell "Foiler" har dessutom larvband som kan transportera den upp ur vattnet. Det är med andra ord en eldriven amfibiebåt, den första i världen med bärplan. Det skriver New Atlas.

Tillverkaren har profilerat sig med ett stort antal amfibiebåtar, och tekniken med de infällbara larvbanden har cirka tio år på nacken. Iguana Foiler är tio meter lång med plats för åtta personer, och på land rör sig båten bara i drygt 6 km/h. 

Men till sjöss är modellen god för 30 knop, motsvarande 55 km/h Litiumjonbatterierna på 120 kWh sägs ge en räckvidd på mer än 80 km vid 22 knop – 42 km/h. Motorn, på 220 kW, motsvarande 300 hästkrafter, levereras av norska Evoy.

Foto: Iguana Yachts
Foto: Iguana Yachts
Bärplanen kan fällas in, exempelvis vid hård sjö. Foto: Iguana Yachts
Bärplanen kan fällas in, exempelvis vid hård sjö. Foto: Iguana Yachts

Bärplanen i båtens front kan fällas in när man exempelvis rör sig i hamnar eller vid hård sjö. Iguana Yachts har fått hjälp med den patenterade bärplan-designen av Caponnetto Hueber. För Foiler uppges de halvera energiförbrukning jämfört med en likvärdig planande båt. Modellen väger strax över fyra ton och kan ta en last på ett ton.