Fordon

Bana för höghastighetståg dras om – Linköping ratas

I Linköping ville man ha en tunnel för Ostlänken. Det ville inte Trafikverket och låter nu höghastighetstågen gå förbi förorten Tallboda i stället. Foto: Ostlanken.se

Linköping riskerar att gå miste om en åtråvärd plats på höghastighetsbanan Ostlänken. I stället kan stationen hamna i Tallboda, en liten stadsdel i Linköpings utkant.

Publicerad

Linköpings kommun har länge kämpat för att framtidens höghastighetståg på Ostlänken ska stanna i centrala Linköping på sin färd mellan Malmö och Stockholm.

Kommunen planerar en ny central stadsdel, Stångebro, där en ny centralstation/resecentrum skulle bli stadsdelens och Linköpings nya centralpunkt.

För att detta nya stadsbyggnadsprojekt i direkt anslutning till Ostlänken ska kunna genomföras föreslår kommunen att järnvägen läggs i en tunnel under staden.

Men regeringens förhandlare gav i förra veckan Trafikverket i uppdrag att utreda ett annat alternativ för Linköping - att låta höghastighetsbanan gå utanför centrala staden och lägga stationen i förorten Tallboda i stället.

På så sätt skulle de tågoperatörer som inte vill stanna i Linköping slippa en onödig omväg. Men för politiker och näringsidkare i Linköping kom det nya utredningsdirektivet som en chock.

- Det är en lösning som vi absolut inte vill ha. Man missar hela nytto- och tillväxtperspektivet om man lägger Ostlänken utanför staden, säger kommunstyrelsens ordförande Lena Micko (S) till lokaltidningen ÖC.

Det är just Linköpings eget förslag med en tunnel under staden som fått regeringens förhandlare Hans Rode, huvudsekreterare i Sverigeförhandlingen, att vilja ha alternativa förslag.

- Det vi reagerade på i Linköping är att man vill ha en tunnel. En tunnel är inte bara tekniskt komplicerad, det är också väldigt dyrt. I Norrköping är förslaget att tågen ska köra på en bro, säger han till Norrköpings Tidningar.

Ostlänkens projektledare på Trafikverket, Ali Sadeghi, skriver i sin blogg att utgångspunkten i arbetet med Oslänken är järnvägsutredningen från 2010.

- Vid sidan av detta grunduppdrag har vi två tilläggsuppdrag som båda rör Linköping, skriver Ali Sadeghi.

  1. Utredning av de tekniska och ekonomiska förutsättningarna för den underjordslösning som Linköpings kommun förordar.
  2. Ostlänken dras utanför Linköping. Linköpings centrum skulle då trafikeras via en så kallad bibana. Detta uppdrag ska redovisas den sista juni i år.

På Sverigeförhandlingens hemsida försäkrar man att "inget av alternativen kommer att stoppa möjligheten för snabbtågen att stanna i Linköping. Med passagealternativet kommer de tåg som inte ska stanna köra förbi utan att åka genom staden. De som ska stanna i Linköping kör in via ett spår till stationen som fortsatt kommer att ligga kvar centralt i Linköping".


Följ Ny Teknik på Facebook!

Ostlänken

  • Ostlänken är ett planerat, nytt 15 mil dubbelspår mellan Järna och Linköping med topphastigheter på uppemot 320 kilometer i timmen.
  • Den nya banan planeras att få stationer i Vagnhärad, Nyköping, Skavsta flygplats, Norrköping och Linköping.
  • En fortsättning av Ostlänken över Jönköping till Göteborg visa Götalandsbanan har också funnits med i planerna.
  • Längs den gamla stambanan kommer det att fortsätta att gå lokaltåg med många fler stationer än på Ostlänken.