Fordon

Audi: ”Kvalitet är inte en slump”

Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi
Foto: Audi

I digitaliseringens snabbt föränderliga värld kan man inte vila på sina lagrar. Vi besökte Audis huvudkontor i Ingolstadt. Där visade biltillverkaren hur man arbetar för att behålla sin image av premium och kvalitet – i en tid när begreppens innebörd är på väg att bytas ut.

Publicerad

Vad som i går sågs som lyx – är i dag passé. Audis kvalitetssäkringschef Werner Zimmerman är ansvarig för vad företaget ser som sin kärnkompetens. Kvalitet har byggt varumärkets image, och man vill hålla fast vid detta även när själva kvalitetsbegreppet förändras. För nu flyttas definitionen, från att gälla dagens fysiska värden till att omfatta morgondagens mer digitala.

– Megatrenderna digitalisering, hållbarhet och urbaniseringen förändrar synen på kvalitet och influerar hur vi arbetar med kvalitetssäkring. Vi rör oss från en ren komponentanalys till en mer holistisk systemsyn. Detta genom i allt större grad använda oss av virtuella och digitala metoder, säger han.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här