Fordon

Ansöker om att bygga maglev

JR Tokai testkör maglevtåg på den 42,8 km långa provbanan i Yamanashi. Foto: JR Tokai

Japanska järnvägsbolaget JR Tokai lämnade på tisdagen in en formell ansökan om att få bygga en 286 km lång magnettågbana.

Publicerad

Magnettågförbindelsen mellan Tokyo och Nagoya ska förkorta restiden från ca 100 minuter med dagens Shinkansentåg till 40 minuter när banan tas i bruk 2027.

Magnetsvävarna färdas då i hastigheter kring 500 km/h. Ett 16-vagnarståg kan ta tusen passagerare.

Större delen av den 286 km långa banan kommer att gå i tunnel.

Kostnaderna för den förbindelsen uppskattas till 340 miljarder kronor.

En fas två finns också med i planerna. Det handlar om en förlängning av banan från Nagoya till Osaka. Den totala längden på förbindelsen blir då 438 km. En resa med upp till fem stopp vid stationer på vägen beräknas till 67 minuter.

Den förbindelsen skulle kunna vara klar 2045. Då skulle hela förbindelsen kosta 560 miljarder kronor.