Fordon

Åklagaren yrkar på fängelse för Muller

Hovrätten i Göteborg avslutar rättegången mot Saab Automobiles siste vd och styrelseordförande Victor Muller om grovt svindleri. Victor Muller tillsammans med sin advokat Hans Strandberg. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Ett halvår före konkursen var skulderna uppe i över en halv miljard kronor. Frågan är om Victor Muller var tillräckligt tydlig om det pressade läget.

Publicerad

Åklagaren yrkar på fängelsestraff för Saab Automobiles sista vd, som åtalats för grovt svindleri.

Sex år efter Saab Automobiles konkurs går det rättsliga efterspelet mot den tidigare ledningen mot sitt slut. Efter friande domar i tingsrätten tidigare i år, avslutas rättegången i hovrätten under fredagen.

Chefsåklagare Olof Sahlgren yrkar på att Victor Muller ska dömas till minst ett och ett halvt års fängelse, uppger TTELA.

– Saab genererade inte en enda krona och kostnaderna ökade för varje minut. Genererar man inte en enda krona är man på obestånd, sade Sahlgren under sitt slutanförande på förmiddagen.

Samtliga sju åtalade friades av Vänersborgs tingsrätt, men åklagarsidan överklagade två punkter. Dels misstankarna mot två av revisorerna, dels mot Saabs siste vd, nederländaren Victor Muller.

Enligt åklagarna försökte Muller medvetet lura omvärlden att Saabs ekonomi var under kontroll under våren 2011, drygt ett halvår före den slutliga konkursen. Muller har dock hela tiden nekat till brott och friades också i tingsrätten.

Hans försvarsadvokat Hans Strandberg räknar med en friande dom även i hovrätten för västra Sverige.

– Ingenting har förändrats mellan tingsrätt och hovrätt. Det är precis samma fråga som ska prövas, säger Strandberg till TT.

– I stället har den rättsliga utredningen som gjorts under mellantiden ännu tydligare visat att tingsrätten gjort alldeles rätt. Därför känns det förstås väldigt besvärligt för Victor Muller att komma hit ännu en gång och att fortfarande behöva bli plågad av detta.

Den sista rättegångsdagen inleddes med ett kompletterande förhör med Muller, som står fast vid att han var övertygad om att bilföretaget skulle gå att rädda.

– Vi visste att vi behövde ytterligare medel och vi arbetade dag och natt för att få fram det. Det finns inget bättre bevis till det än att vi fick i gång produktionen i maj 2011, sade Muller enligt TTELA.

Hans Strandberg utvecklar:

– Han ser det ju som att han lagt ett antal år av sitt liv åt att försöka rädda detta fantastiska bolag, som han uttrycker det, säger han till TT.

– Men lyckligtvis kom tingsrätten fram till att han inte gjort något fel och jag kan inte tänka mig att det skulle bli någon ändring.