Fordon
Airbus nobbar litiumjon-batteri

Europeiska flygplanstillverkaren Airbus överger litiumjontekniken i sitt kommande plan A350 och satsar på beprövad teknik.
(Uppdaterad) I ett uttalande på torsdagskvällen meddelade Airbus talesperson Anne Greczyn att Airbus förbereder sig för att använda nickel-kadmiumbatterier i stället för litiumjon-batterier i den kommande flygplansmodellen A350 XWB.
Litiumjon-batterier har orsakat problem för den andra stora flygplanstillverkaren, Boeing, och dess modell 787 Dreamliner.
Airbus påpekar att företaget planerat för litiumjon-batterier, men från en annan tillverkare än den Boeing valt.
Men inför risken att även denna batterilösning skulle kunna ställa till problem backar nu Airbus och väljer en beprövad lösning med nickel-kadmiumbatterier. Företaget kommer dock att genomföra provflygningar med litiumjonbatteriutrustade flygplan, påpekar Airbus i ett pressmeddelande.
Bytet av batteriteknik ska enligt Airbus inte orsaka ytterligare förseningar. Planet skulle vara klart för leverans 2012 men det ser just nu ut som om 2014 är mer realistiskt.
A350 XWB är Airbus svar på Boeings Dreamliner, ett medelstort flygplan för långa distanser byggt med en stor andel kolfiberkompositer och energisnåla motorer som ska ge en 20-procentig bränslebesparing jämfört med dagens lika stora flygplan.