Fordon

15 meter lång nos på svävaren

Järnvägsbolaget JR Tokai ska beställa 14 vagnar till sin testbana för magnetsvävtåg. Manövervagnarna får en 15 lång nos.

Publicerad

Det japanska järnvägsbolaget planerar att öppna en magnetsvävarförbindelse mellan Tokyo och Nagoya 2027, för att senare förlänga förbindelsen till Osaka 2045.

Magnetsvävarna ska få en topphastighet på 500 km/h och därmed klara den drygt 50 mil långa sträckan på 70 minuter. Med dagens konventionella Shinkansentåg tar resan 2 timmar och 25 minuter.

JR Tokai kör sedan flera år magnetsvävare på en 18,4 km lång testbana utanför Tokyo. Den vill man nu förlänga till 42, 8 km om fyra år. På testbanan ska man testa exempelvis om vibrationer uppstår vid de höga hastigheterna.

I beställningen av de 14 vagnarna ingår fyra stycken manövervagnar. I strömlinjeformen ingår en 15 meter lång nos. Den är utformad så att tryckvågen ska halveras när tåget kör in i en tunnel med hög hastighet.

Utvecklingen av tåget sker i samarbete med Mitsubishi Heavy Industries.