FARKOST

Batteri- och dieseldrivet multifartyg ska fiska och forska

Sunny Lady ligger i hamn vid Mjølstadneset utanför Fosnavåg. Fartyget är 86 meter långt och därmed ett av Norges största fiskefartyg. Fartyget är byggt i Turkiet men utrustat med norsk och nordeuropeisk teknik.

Nya multifartyget Sunny Lady, som fungerar med flera olika drivmedel, har kostat nästan 400 miljoner norska kronor. Redaren Sigurd Teige menar att fartyget, som både ska fiska och forska, sätter standarden för havsgående fartyg fram till 2030.

Publicerad Uppdaterad

Tanken med multifartyget är att det inte ska ligga overksamt när kvoterna av sil, lodda, kolmule och makrill har fyllts. Då ska det i stället kunna riggas om med undervattensfarkost och annan utrustning för att jobba för offshoreindustrin. Arbetsuppgifterna kan vara enklare reflektionsseismologi, bottenundersökningar eller rörunderhåll.

Sunny Lady är också utrustat för uppdrag inom havsforskning och har bland annat ett eget laboratorium ombord. Dessutom är det certifierat som lastfartyg.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här