FARKOST
Ungefär så här kan Stad skeppstunnel komma att se ut när den är färdig. Modell av tunnelöppningen i Moldefjorden vid Selje.
Bild: Kystverket/Multiconsult/Link arkitektur/Mir
Två kinesiska bolag vill bygga enorma norska fartygstunneln
Det blir världens första fullskaliga tunnel för fartyg. Sex entreprenörer vill delta i tävlingen om bygget i västra Norge: två norska, ett franskt, ett spansk/norskt och två kinesiska företag.
Fartygstunneln ska förbättra framkomligheten och säkerheten för sjötransporter förbi halvön Stad, som troligen är det mest väderutsatta och farligaste havsområdet längs den norska kusten. Området har omkring 100 stormdagar per år.
Skeppstunneln ska byggas där Stadhalvön är som smalast, mellan Moldefjorden och Kjødepollen i Vanylvsfjorden. Bygget beräknas kosta 5,7 miljarder norska kronor.
Upphandlingen utlystes i november förra året, och sista datum för att lämna in en ansökan om deltagande var den 31 januari.
– Vi är nöjda med att så många kvalificerade entreprenörer vill vara med och konkurrera om att få bygga Stad skeppstunnel, säger projektchef Harald Inge Johnsen vid Kustverket i ett pressmeddelande.
Följande aktörer har anmält sig:
- Skanska Norge och Vassbakk & Stol (Norge)
- AF Gruppen Norge (Norge)
- Power China International Group Limited, Sichuan Road and Bridge Corporation Ltd., Sinohydro Bureau 7 Ltd., PowerChina Huadong Engineering (Kina)
- Eiffage Genie Civil (Frankrike)
- China Road and Bridge Corporation, CCCC Second Highway Engineering Co. Ltd., CCCC Highway Consultants Co. Ltd. (Kina)
- Acciona Construcción och Bertelsen & Garpestad (Spanien/Norge)
Tunnlarna och tunnelmynningarna blir ungefär sju gånger högre än i en vanlig vägtunnel.
– Den största utmaningen för entreprenörerna blir troligen tunnelmynningarna. De kommer att vara lika stora som själva tunneln, alltså 50 meter höga och runt 40 meter breda, säger Johnsen i pressmeddelandet.
FAKTA
Stad skeppstunnel
Tunneln kommer att bli 1,7 kilometer lång (2,2 km inklusive anslutningsområden), 50 meter hög och 36 meter bred.
Fartyg upp till storleken av Kystruten/Hurtigruten kommer att kunna passera genom tunneln förbi Stadlandet.
Norska Stortinget tog beslut om tunnelbygget 2021. På grund av kostnadsökningar sattes projektet på paus 2023, men arbetet återupptogs senare det året.
Kostnaden beräknas bli 5,7 miljarder norska kronor.
I mars kommer byggherren att välja ut tre till fem aktörer från prekvalificeringen, som därefter ska lämna in sina anbud.
Efter flera omgångar av förhandlingar kommer det bästa anbudet att väljas ut.
Planen är att teckna byggkontrakt hösten 2025 och att byggstart sker i början av 2026. Byggtiden beräknas till cirka fem år.
Den här artikeln har tidigare varit publicerad i norska tu.no. Ny Teknik översätter och publicerar utvalda artiklar exklusivt för prenumeranter, som en del i ett samarbete mellan tidningarna.