FARKOST

Tufft läge för svenska isbrytarna – extra hjälp behövs

En svår isvinter innebär att Sjöfartsverkets isbrytare får mer jobb. På bilden syns arbetsfartyget Baltica, som också har isbrytningsförmåga. Arkivbild.

Den kalla vintern innebär hög press på Sveriges isbrytare. Behovet av dem är större än på många år – och extra resurser plockas in.

Publicerad Uppdaterad

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare och två arbetsfartyg med isbrytningsförmåga. Kylan som slagit till mot stora delar av landet innebär att samtliga är ute och jobbar just nu.

”Vi ser just nu att vi troligen kommer behöva bryta is så långt ner som till Kalmar på östkusten, och även Göteborg och norröver på västkusten. Det kräver mer av oss än normalt och vi behöver därför sprida ut våra resurser mer än de senaste vintrarna”, säger Fredrick Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här