FARKOST

Nya svenska isbrytarna först i världen att drivas av metanol

Så här ska Sveriges nya isbrytare se ut.
Så här ska Sveriges nya isbrytare se ut.

Nu står det klart att de båda nya svenska isbrytarna kommer att drivas av fossilfri diesel och metanol – en teknik som ännu inte är kommersiellt tillgänglig. Men Dan Broström på Sjöfartsverket är övertygad om att det bara är en tidsfråga.

Publicerad Uppdaterad

De fem svenska statsisbrytarna är på dekis och Sjöfartsverket har länge påtalat behovet av att börja byta ut dem. Värst är det för Atle, Frej och Ymer som alla är kring 50 år gamla.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera