FARKOST

Svenska X Shore släpper sin tredje elbåt – en arbetsbåt 

Om man håller igen på hastigheten så ska batteriet kunna räcka till 20 timmars körning.

Efter den första lyxbåten och en efterföljande instegsmodell lanserar X Shore nu en tredje elbåt. X Shore Pro är riktad mot företag på sjön.

Publicerad Senast uppdaterad

Svenskarna levererade sin första elbåt 2021, och förra året skalade X Shore upp produktionen med en serietillverkning vid fabriken i Nyköping. Då presenterades X Shore 1, bolagets andra modell. Den eldrivlinan presterar max 30 knop, men om man nöjer sig med 5-8 knop så räcker batteripacket på 63 kWh till 50 sjömil. 

Ståhöjden i Pro är 2,9 meter.
Det finns gott om plats för passagerare och utrustning.
PRO är åtta meter lång.
Förarplatsen i PRO.
Vid låga hastigheter ska båten kunna köras i 20 timmar. .
X Shore Pro.

Tredje modellen

Nu lanserar bolaget sin tredje modell, och X Shore Pro är som namnet antyder mer riktad mot företag och organisationer som jobbar på sjön, allt från båttaxi till dykare. En av de första båtarna som når ut till kund kommer att köra elever som bor i skärgården till skolan. 

"X Shore PRO utgör den naturliga evolutionen för vårt utbud. Vårt flaggskepp Eelex visade att eldrivna farkoster kan vara vackra och erbjuda hög prestanda – och X Shore 1 gör elbåtar tillgängliga med ett lägre pris. Nu visar X Shore Pro att elbåtar kan tjäna industrin och leverera förändring i stor skala och bli en del av livet för fler människor. Vi kan inte förvänta oss av vanliga medborgare att de på egen hand ska vara den största drivande kraften för koldioxidneutralitet", säger X Shores vd Jenny Keisu i ett pressmeddelande. 

Bygger på tidigare plattformen

Med omställningen till eldrift kan man undvika de stränga regler som många platser har börjat implementera för traditionella förbränningsmotorer. Exempelvis tillåter ett antal sjöar i USA endast eldrivlinor. 

Pro-modellen bygger på den åtta meter långa plattform som bolaget har använt under många år, och båten är 2,6 meter bred. Räckvidden beror på många variabler, men enligt tillverkaren ska batteripacket räcka för 20 timmars körning om man håller en nog låg hastighet. Vid marschfart sjunker den tiden till 1,5 timme, vilket kan motsvara cirka 20 sjömil. Det kan jämföras med 100 sjömil för Eelex. Hur stora batteripack som erbjuds är dock oklart. 

Toppfart är cirka 30 knop.