INNOVATION

Svensk utombordsmotor drivs med diesel och el

Detalj av Oxe Marines hybridutombordare.

Oxe Marines hybridmotor har väckt uppmärksamhet internationellt. Svenskarna är först med att kommersialisera en utombordsmotor som sammanför diesel- med eldrift.
Deras teknik rimmar bland annat väl med behov som försvarsalliansen Nato slagit fast för sin utrustning.

Publicerad Uppdaterad

Under båtmässan i Miami i februari premiärvisade Oxe Marine sin nya utombordsmotor, dieselhybriden OXE Hybrid 450 – och bolaget från Ängelholm blev tvungna att ta mässyta av både Suzuki och Yamaha för att få plats med alla nyfikna besökare.

– Vi är lite tagna av all uppmärksamhet. Att den kommersiella sjöfarten har visat stort intresse för tekniken är mer väntat, men att nyfikenheten skulle vara så stor även bland vanliga amerikaner, som är väldigt fästa vid sina Mercury-motorer, var överraskande, säger Lenny Jensen, chefsingenjör på Oxe Marine till Ny Teknik.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här