FARKOST

Så fungerar den försvunna ubåten – syret kan ta slut på torsdag

John Mauger på presskonferens i Boston till vänster, ubåten Titan till höger.

Det alltmer desperata sökandet efter en turistubåt vid Titanic-vraket pågår nu även under vattenytan, uppger den amerikanska kustbevakningen. Farkosten försvann för två dygn sedan, och det finns bara syre för två dygn till ombord. Men trots spaning från både luften och havsytan finns ännu inga spår.

Publicerad Senast uppdaterad

fakta

Titanic

Oceanångaren Titanic sjönk utanför Newfoundland, på Nordamerikas östkust, natten till den 15 april 1912. Fartyget hade kört på ett isberg några timmar tidigare.

Mer än 1 500 personer omkom. Lite fler än 700 överlevde katastrofen. Livbåtarna räckte inte till alla människor som fanns ombord.

Resan, som var fartygets första, hade startat i engelska Southampton några dagar tidigare, och även plockat upp passagerare i franska Cherbourg och Cobh i Irland.

123 svenskar reste med Titanic. 34 av dem överlevde.

Titanic var 260 meter långt och sågs tillsammans med systerfartygen Olympic och Britannic som världens då lyxigaste fartyg. Även Britannic gick under i en olycka, i Medelhavet fyra år senare. Men Olympic gick i framgångsrik trafik över Atlanten ända till 1935, då hon blivit omodern och skrotades.

Fartygen ägdes av White Star Line. Rederiet var en konkurrent till Cunard Line, som än i dag kör fartyg i lyxtrafik mellan Europa och Amerika.

Enligt John Mauger, befälhavare vid kustbevakningen i Boston i USA, har sökandet efter den försvunna turistubåten nu övergått till att även omfatta ett område under vattenytan. Det skriver CNN.

Tidigare har insatsen, som pågått under hela natten, endast skett ovan vattnet.

– Det är ett avlägset område och det är en utmaning att genomföra en sökning där, säger John Mauger, befälhavare vid kustbevakningen i Boston i USA, rapporterar nyhetsbyråer.

Fem personer var ombord när den 6,7 meter långa farkosten Titan dök ned i Atlantdjupet vid vrakplatsen i söndags.

En timme och 45 minuter efter nedstigningen förlorade isbrytaren och följefartyget Polar Prince kontakten med expeditionen. Och förlorad kontakt är allvarligt, eftersom det handlar om en så kallad submersible, en farkost som behöver guidas från ytan för att kunna hitta rätt.

Använder ekolod

USA:s kustbevakning har även sänt ut Herkulesplan som söker av havsytan, samtidigt som kanadensiska kustbevakningen har satt in flyg som använder sig av bojar utrustade med ekolod.

– Vi sätter in alla tillgängliga resurser för att se till att vi kan lokalisera farkosten och rädda människorna ombord, säger Mauger.

Även Frankrikes oceanografiskt institut skickar nu ett fartyg, Atalante, som är utrustat med en djuphavsrobot, uppger landets sjöfartsministerium på måndagen. Fartyget väntas vara framme på onsdag klockan 20, svensk tid. Experter skickas även från den franska hamnstaden Toulon.

Men det handlar om gigantiska områden att leta i och det är en kamp mot klockan. Ombord finns syre som räcker till fem personer i 96 timmar, enligt en rådgivare till Oceangate som arrangerar turerna. Och de timmarna ska räknas från söndagsmorgonen amerikansk tid – vilket innebär att syret beräknas ta slut kring lunch på torsdag svensk tid.

Titanic, som förliste under sin jungfruresa 1912, ligger på 3 800 meters djup utanför Newfoundland. Ubåten används för att turister ska kunna se vraket på nära håll.

Turistubåten Titan försvann när den skulle dyka ned till Titanics vrak.

Miljardär ombord

Miljardären och äventyraren Hamish Harding är en av de personer som befinner sig ombord på ubåten, rapporterar brittiska medier. De andra ombord är en pakistansk affärsman tillsammans med sin tonårsson, Oceangates grundare och en fransk äventyrare.

Det finns varierande uppgifter om vad turerna till Titanic kostar, resenärerna kan ha betalat mellan 150 000 och 250 000 dollar (drygt 2,6 miljoner kronor), rapporterar AP. Ett ubåtsdyk till vraket, inklusive både nedstigning och uppstigning, ska i normalfallet ta omkring åtta timmar. Men operatören Oceangate har haft problem även vid tidigare resor, och det är inte alltid som Titan har hittat fram till Titanic-vraket.

Passagerarfartyget Titanic, som var sin tids största, körde på ett isberg under resan mot New York. Av de 2 200 passagerare och besättningsmedlemmar som befann sig ombord miste fler än 1 500 livet.

Så fungerar Titanic-ubåten

fakta

Mer om ubåten Titan

Max djup: 4 000 meter

Kapacitet: 5 personer

Skrovmateriel: Kolfiber och titan

Dimensioner: 670cmx280cmx250cm

Vikt: 10 432 kg

Nyttolast: 685 kg

Hastighet: 3 knop

Framdrivning: Fyra “Innerspace 1002 electrical thrusters”

Teknik ombord: 4k-kamera, 2d sonar, extern lampa om 40 000 lumen, laserscanner, INS/USBL

Källa Oceangate

Den så kallade turistubåten är en typ av undervattensfarkost som inte på egen hand kan ta sig till och från en hamn. Den är helt och hållet beroende av ett fartyg ovan ytan som släpper ned och tar upp den ur vattnet och som guidar den under ytan. Farkosten har nämligen ingen egen navigeringsfunktion. 

Turistubåten, som bara mäter 6,7 meter, klarar att dyka ned till 4 000 meters djup, uppger företaget Oceangate enligt nyhetsbyrån AP. Enligt arrangörerna deltog 28 personer i ubåtsresorna under förra året. 

Ubåten sänks ner i vattnet tillsammans med en plattform genom att fylla ett antal ballasttankar. När plattformen nått cirka tio meters djup kan dykare lossa ubåten från plattformen. Skälet till att ubåten lossas först en bit ned i havet är för att undvika störningar av vågor på vattenytan. Efter avklarat dyk kopplas farkosten ihop igen med plattformen på samma sätt. 

I vissa språk har man en egen benämning för denna typ av farkost. Till skillnad från en fullskalig ubåt, "submarine", kallas Titan exempelvis på engelska för en "submersible", ungefär "nedsänkbar". 

Byggd med hjälp av Nasa 

Företaget Ocengate utvecklade ubåten Titan med hjälp av ingenjörer vid Nasas Marshall Space Flight Center i Alabama, USA. I ett uttalande från mars 2022 sa ubåtsföretagets grundare och vd Stockton Rush att Nasas expertis kring skrovutveckling var väldigt värdefull.

– Möjligheten att konstruera Titans skrov med kolfiber och tillverkningsprotokoll av flyg- och rymdkvalitet resulterar i en “submersible” som väger en bråkdel av vad andra djupgående “submersibles” väger. Denna viktminskning gör att vi kan bära en betydligt större nyttolast som vi använder för att bära fem besättningsmedlemmar: en pilot, forskare och uppdragsspecialister, sa Stockton Rush i uttalandet.

Styrs med Xbox

Ubåten styrs med hjälp av en handkontroll som liknar en Xbox-kontroll, enligt uppgift från en tidigare passagerare, skriver BBC. Handkontrollen är utvecklad av elektronikföretaget Logitech och låter ubåten åka framåt och bakåt eller svänga höger och vänster. 

Personer som varit med på tidigare expeditioner vittnar om att kontakten med följeskeppet bröts även under deras resor. En av dem, CBS-journalisten David Pogue, uppger att de var utan kontakt i tre timmar när han förra året åkte till Titanics vrak med ubåten. Varken radio eller GPS fungerar under vattnet, så ubåten kör i blindo och behöver hjälp av fartyget ovan ytan.

– När fartyget på ytan är direkt ovanför ubåten så kan de skicka korta textmeddelanden fram och tillbaka, säger David Pogue till BBC.

Denna typ av ubåt har vanligtvis en fastsatt vikt som den kan släppa om det skulle uppstå problem, så att den åker upp till ytan igen. Väl där skulle den behöva bli upphämtad av en annan farkost. 

Förseglas utifrån

Pogue berättar också att ubåten förseglas utifrån, vilket innebär att personerna ombord inte har någon möjlighet att själva ta sig ut ur ubåten inifrån, i fall den skulle ha kommit upp till ytan.

Om den är kvar nere i djupet är möjligheterna att räddas små.

– Om den har gått ner till havsbotten och inte kan ta sig upp igen av egen kraft, är alternativen mycket begränsade, säger Alistair Greig, professor i marinteknik på University College i London, till AP.

–Även om den nedsänkbara båten fortfarande kan vara intakt, finns det mycket få farkoster som gå så djupt, och absolut inte dykare.