FARKOST

Ryska spökfartyg ökar risken miljökatastrof i Östersjön

Den finska gränsbevakningen intensifierade sin övervakning av Östersjön kort efter Rysslands invasion och införandet av västerländska sanktioner. Arkivbild.

Risken för ett stort oljeutsläpp i Östersjön har ökat sedan Ryssland började använda en "skuggflotta" av tankfartyg för att kringgå sanktioner på oljeexporten. Den varningen kommer från Finlands gränsbevakning.

Publicerad Uppdaterad

Den så kallade spökflottan av tankfartyg med oklara ägandeförhållanden och försäkringar har gjort det möjligt för Ryssland att fortsätta sin export av olja och gas trots ett västerländskt embargo och oljepristak på den globala försäljningen.

– Vår bedömning, särskilt under det senaste året, är att det finns en ökad risk för en olycka med miljökonsekvenser, säger Mikko Simola, chef för sjösäkerhetsenheten vid den finska gränsbevakningen.

Ett sjuttiotal gamla "spökoljetankers", som var och en kan frakta mer än 100 000 ton råolja, navigerar genom Finska viken varje vecka. Antalet fartyg som trafikerar området är ungefär detsamma eller till och med fler än före den ryska attacken mot Ukraina, enligt Simola.

”Ökar risk för miljökatastrof”

Alla oljetankfartyg som avgår från de stora ryska hamnarna Primorsk, Ust-Luga, Vysotsk (Trångsund) och S:t Petersburg går samma rutt genom Finska viken. De ålderstigna tankfartygens dåliga skick ökar risken för tekniska fel som kan leda till allvarliga oljeutsläpp, vilket vore särskilt förödande med tanke på Östersjöns grunda vatten och ömtåliga ekosystem.

– En annan oroande faktor är osäkerheten kring ägande och försäkringsansvar för fartygen, säger Mikko Simola och nämner flaggstater som inte tidigare setts i norra Östersjön som Kamerun, Gabon, Djibouti, Palau och Belize.

– Dessa stater är förmodligen inte vana vid att navigera under nordiska isförhållanden, vilket ökar risken för en miljökatastrof.