FARKOST

Rolls-Royce norska elflygsbolag: Vätgas blir viktigt för medeldistanser

Bilden är från arbetet med testning inom projektet E Fan X med motortypen AE2100. Den här motorn har också testats med 100 procent vätgas.

Batteri, vätgas och hållbart flygbränsle – det är vägen framåt mot nollutsläpp inom flyget enligt chefen för Rolls-Royce Electrical Norway.

Rolls-Royce i norska Trondheim testar och utvecklar vätgas som bränsle för flygtrafik på korta distanser. 

– Vätgas i flytande form har större potential, men där tar det längre tid innan det finns en certifierad lösning. Bränsleceller med vätgas och helelektriskt framdrivningssystem är enklare att förverkliga. Det kan vi kanske klara till slutet av det här decenniet, säger verkställande direktör Sigurd Øvrebø, Rolls-Royce Electrical Norway.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här