FARKOST
Myndigheter vädjar: Skrota din tvåtaktsutombordare med förgasare
En Crescent Marin 4, tvåtakts bensinmotor med inbyggd bränsletank och fyra hästkrafter.
Tomas Oneborg/SvD/TT
Uppemot en tredjedel av bensinen åker rakt ut i sjön och det råder försäljningsförbud sedan 2007. Men fortfarande finns det 150 000 tvåtaktsutombordare med förgasare i drift.
För den som inte vill kunna prata med sitt sällskap under båtfärden och har en förkärlek till att snudd på bokstavligen kasta pengar i sjön är tvåaktsutombordare med förgasare ett utmärkt val. Det råder nyförsäljningsförbud för de brölande och soppatörstiga relikerna sedan 2007, men fortfarande finns drygt 150 000 motorer i drift. Det motsvarar ungefär en fjärdedel av alla båtmotorer, enligt Havs- och vattenmyndigheten.
Ett antal myndigheter och organisationer har därför dragit igång en kampanj för att Sveriges båtägare ska skrota de aktuella utombordarna till förmån för miljövänligare alternativ, till exempel eldrift. Målet är att fler ska lämna in sina tvåtaktsmotorer med förgasare för skrotning.