FARKOST

Motorbolaget från Schweiz vill bli först med en ammoniakmotor för sjöfart

På denna encylindriga motor hos Win GD i Winterthur i Schweiz testas nya komponenter och bränslen innan de skalas upp till en fyracylindrig testmotor.

Ett schweiziskt motorbolag med rötterna i 1800-talet och ett tidigt kontrakt med Rudolf Diesel är med i kapplöpningen mot en ammoniakmotor. Målet: minska utsläppen från långväga sjöfarten. 

Hur ska sjöfarten sänka sina utsläpp? 

Branschen är delad. Stora investeringar görs i metanol som bränsle, vilket Ny Teknik har skrivit om i en stor genomgång.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här