Illustration av svenska startupen Heart Aerospaces modell ES-30.Heart Aerospace
Malmö Airport ska bli en testarena för det kommande elflygplanet ES-30 från Heart Aerospace. Testerna handlar om batteriladdning och taxning av flygplanet.
En fullskalig modell av det svenskdesignade regionala elflygplanet ES-30 ska tas fram för att sedan användas för tester av batteriladdning och taxning på Sturup, Malmö Airport. Däremot ska inga flygtester ske inom projektet på flygplatsen.
Forskningsprojektet med syfte att främja svensk elflygsutveckling startade 2018. Delen som handlar att testa batterisystem och taxning startar i sommar och sträcker sig fram till våren 2025.
En fullskalig modell av det svenskdesignade regionala elflygplanet ES-19 ska tas fram för att sedan testas och demonstreras vid Malmö Airport. Arkivbild.Johan Nilsson/TT
"Malmö Airports unika läge med närheten till kontinenten och som den största flygplatsen i södra Sverige med fokus på internationellt samarbete ger spännande möjligheter för elflyget och gör flygplatsen ideal som testarena och det fortsatta utvecklandet av svenskt elflyg", säger flygplatschefen Karin Öhrström i pressmeddelandet.
Vinnova är med och delfinansierar testprojektet med cirka 20 miljoner kronor. Utöver Swedavia och Heart Aerospace medverkar batteribolaget Northvolt samt flygbolagen Bra och Sas.