FARKOST

Malmö blir testplats för svenskt elflyg

Illustration av svenska startupen Heart Aerospaces modell ES-30.

Malmö Airport ska bli en testarena för det kommande elflygplanet ES-30 från Heart Aerospace. Testerna handlar om batteriladdning och taxning av flygplanet.

Publicerad Senast uppdaterad

En fullskalig modell av det svenskdesignade regionala elflygplanet ES-30 ska tas fram för att sedan användas för tester av batteriladdning och taxning på Sturup, Malmö Airport. Däremot ska inga flygtester ske inom projektet på flygplatsen.

Planet från Heart Aerospace är tänkt att ha plats för 30 passagerare. Det är utrustat med en eldrivlina med bränsledriven räckviddsförlängare. 

Forskningsprojektet med syfte att främja svensk elflygsutveckling startade 2018. Delen som handlar att testa batterisystem och taxning startar i sommar och sträcker sig fram till våren 2025.

En gul och vit byggnad
En fullskalig modell av det svenskdesignade regionala elflygplanet ES-19 ska tas fram för att sedan testas och demonstreras vid Malmö Airport. Arkivbild.

"Malmö Airports unika läge med närheten till kontinenten och som den största flygplatsen i södra Sverige med fokus på internationellt samarbete ger spännande möjligheter för elflyget och gör flygplatsen ideal som testarena och det fortsatta utvecklandet av svenskt elflyg", säger flygplatschefen Karin Öhrström i pressmeddelandet.

Vinnova är med och delfinansierar testprojektet med cirka 20 miljoner kronor. Utöver Swedavia och Heart Aerospace medverkar batteribolaget Northvolt samt flygbolagen Bra och Sas.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.