FARKOST

Gotlandsbolaget tar hjälp av stålbolaget H2GS – siktar på vätgasdrift fullt ut

Gotland Horizon X förväntas korta restiden, och katamaranen kommer att kunna köras på vätgas.

Gotlandsbolaget samarbetar med svenska ståluppstickaren H2 Green Steel om att producera vätgas lokalt till Gotlandsbolagets kommande fartyg. Den planerade katamaranen Horizon X blir inte bara grönare. ”Vi kommer att kunna korta restiden”, säger bolaget vd Håkan Johansson.

Med en kapacitet på 700 MW blir H2 Green Steels elektrolysanläggning i Boden en av de största i världen. Där ska vätgasen användas vid stålframställning, men fler industrier är intresserade av vätgasproduktion.

Gotlandsbolaget, som vill ställa om sin färjetrafik till att drivas av grön vätgas, har nu inlett ett samarbete med H2GS. I en gemensam teknisk och ekonomisk förstudie ska man utreda möjligheterna kring att producera bränslet i nära anslutning till terminalerna i Nynäshamn, Oskarshamn samt på Gotland. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här