Kustbevakningen på plats vid bulkfartyget Meshka efter att det gått på grund utanför Landskrona på lördagen. Det Panamaflaggade fartyget var på väg söderut genom Öresund till en rysk hamn när det av okänd anledning gick på grund.Johan Nilsson / TT
Brottsmisstanke efter grundstötning i Öresund – inga läckor hittade
En person misstänks för brott mot sjölagen i samband med att ett 180 meter långt fraktfartyg gick på grund utanför Landskrona på lördagen, rapporterar Sydsvenskan.
Kustbevakningen har förhört besättningen på det grundstötta lastfartyget Meshka utanför Landskrona och skrovet undersöks av dykare.
– Vi har en pågående förundersökning rörande vårdslöshet i sjötrafik. En person är delgiven misstanke, säger Pernilla Johansson, presskommunikatör på Kustbevakningen, till tidningen.
Hon vill inte berätta vilken roll i besättningen den misstänkte har.
Hela besättningen på 24 personer är kvar ombord på det strandade fartyget och ingen är gripen.
Det 180 meter långa fartyget gick på grund utanför Landskrona på lördag förmiddag.Johan Nilsson/TT
Det Panamaflaggade lastfartyget Meshka var på väg söderut till en rysk hamn när det gick på grund i Öresund utanför Landskrona på lördagen.
Fartyget är tomt på last men hade nyligen bunkrat upp med bränsle. Ombord finns 938 000 liter olja, enligt Kustbevakningen. Sent på lördagskvällen meddelade Kustbevakningens dykare att man inte har hittat några läckor i skrovet.
Annons
Djupet på platsen är tre meter. Fartyget är i sin tur sju meter djupgående.
Grundstötningen är den andra i Öresund inom loppet av en vecka. Den 25 maj gick ett mindre lastfartyg på grund utanför Klagshamn, söder om Malmö. Där misstänks en person för sjöfylleri och ytterligare en för grov vårdslöshet i sjötrafik, enligt Sydsvenskan.
Kustbevakningen på plats vid bulkfartyget Meshka på lördagen.Johan Nilsson/TT
Varnade för grund
Sjöfartsverkets trafikcentral (VTS) varnade fartyget strax före olyckan vid 10-tiden på lördagen, men varningen kom för sent.
– VTS upptäckte att fartyget var på väg mot grund och varnade, men fartyget hann inte ändra kurs i tid. Sjöräddningen kopplades in men när det visade sig att det inte var fara för liv, kopplades vi in, säger Valdemar Lindekrantz, pressinformatör på Kustbevakningen.
Kustbevakningen, som har miljöansvar, utreder nu tillsammans med Transportstyrelsen hur olyckan kunde ske.
Det har inte funnits någon uppenbar orsak till varför fartyget gick på grund. Det är därför vi utreder detta nu. Det kom aldrig någon varning från dem om att de har problem, säger Valdemar Lindekrantz.