FARKOST
Boom avslöjar fler detaljer om kommande överljudsplanet
En rendering av Boom Supersonics överljudsplan Overture.
Boom Supersonic
Ett steg närmare kommersiella överljudsplan. Under flygmässan i Paris avslöjade Boom mer information om deras arvtagare till Concorden.
Antalet intiativ för att återuppliva kommersiella flyg som klarar överljudshastighet är många. Men hittills har inget av dessa levererat ett alternativ som kan axla manteln efter det att Concorde pensionerades.
Så även om vi pratar om supersnabba plan går utvecklingen i en lite långsammare takt.
Men nu har företaget Boom Supersonic gläntat lite på informationsdörren vilket ger mer insikt i projektet. Under flygmässan i Paris avslöjade företaget nya partner samt information om vilka innovationer planet ska innehålla.
Utöver redan kända partner har Boom nu skrivit kontrakt med Aernnova, Leonardo och Aciturri. I samband med det släppte företaget även ritningar av prototypplanets flygelektronik, flygsystem, underrede samt motorspecifikation.
Bland annat kommer Overture, som prototypen döpts till, få ett intressant system där bränsle kan pumpas mellan olika tankar för att kunna flytta tyngdpunkten i planet, för att behålla balans bibehålls i alla flyglägen. Därtill har systemet utvecklats föra att klara bioflygbränsle. Kontrollhydrauliken ska även ha trippel redundans.
Vässa prestandan i överljudsfart
Vidare ska vingarna utvecklas av Aernnova och även om det inte finns detaljinformation om vad det innebär framgår det att man vill förbättra prestandan i överljudsfart utan att tappa förmåga i de lägre hastigheterna.
Flygplansvingar som ska klara överljudsfart är som regel tunnare än vanliga vingar för att minska luftmotståndet.
Leonardo kommer att utveckla många av det strukturella komponenterna i flygplanskroppen och har även kontrakteras för att bygga delar av flygplanet. Inte minst kommer det italienska företaget bygga flygplanets så kallade ”wingbox”, alltså där vingarna fäster in i skrovet.
Aciturri å sin sida ska designa och utveckla stjärtpartiet eller impennaget på flygplanet.
Men så till det mest pikanta: informationen om Overtures motor. Denna, kallad Symphony, visades upp i form av en 3d-printad skalmodell. Enligt Boom ska den egenutvecklade motorn ha 25 procent längre livslängd samt vara 10 procent billigare i drift än dagens motorer.
Det är en dubbelströmsmotorn (turbofan) och har 183 cm fläktblad, tre lågtryckskompressionssteg, sex högtryckssteg ett högtrycksturbinsteg samt tre lågtrycksturbinsteg. Detta för en kraft på 15 500 kN.
Motorn ska byggas i samarbete med Florida Turbine Technologies.