Energi

Zappad grafen ger kräm åt elbilsbatteri

Sprickor i grafen snabbar på laddning och urladdning av litiumjonbatterier.Foto: Rensselaer Polytechnic Institute
En porös struktur av grafenlager ger kräm åt litiumjonbatteriet. Foto: Rensselaer Polytechnic Institute

Laserzappa grafen så att materialet får sprickor. Använd det sedan som anod i ett litiumjonbatteri. Vips sker laddning och urladdning tio gånger snabbare.

Publicerad

Litiumjonbatterier kan lagra stora mängder energi, men att överföra energin till och från batteriet tar tid. Det gör att elbilar måste kompletteras med en superkondensator för att ta hand om rörelseenergin på bästa sätt. Nu presenterar nanoforskare vidamerikansk Rensselear polytechnic institute en lösning som gör att man i framtiden kan klara sig med enbart ett batteri.

Genom att zappa stora pappersark med grafenoxid skapade Nikhil Koratkar och hans kolleger ett grafenmaterial med porer och sprickor. Genom att använda materialet som anod i ett litiumjonbatteri fick jonerna ett antal genvägar in i anoden. Resultatet blev att batteriet laddades tio gånger snabbare än vanliga litiumjonbatterier. Det gällde också för urladdningen. Kapaciteten, 156 mAh/gram, kvarstod i över 1000 laddningscykler. Resultatet blev en stabil effekttäthet på 10 000 kW/kg.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här