Energi

Växande oro för stängd Suezkanal

Oron växer nu i världen för att Egyptenkrisen ska leda till en ny stängning av Suzkanalen och högre oljepriser som följd.  Detta sedan flera strejker blossat upp i städer längs kanalen.

Publicerad

Omkring 5-7 procent av Europas behov av olja antas passera Suezkanalen dagligen, liksom en ungefär lika stor andel av världshandeln till sjöss totalt.
Tankertrafiken som dagligen passerar kanalen har med sig 1,5 miljoner fat olja. Samtidigt passerar där 2,5 miljoner fat olja genom pipelines.
I tisdags rapporterade Egyptens äldsta dagstidning Al Ahram att 6 000 servicearbetare vid fem bolag som ägs av Suezkanalmyndigheten inlett en sittstrejk, i protest mot låga löner och dåliga hälso- och arbetsvillkor. Arbetarna kräver samma förmåner som de servicearbetare som jobbar direkt för kanalmyndigheten. Strejker bröt ut på okänd tid i städerna Suez, Post-Said och Isamailia.
Enligt samstämmiga uppgifter har transporterna genom Suezkanalen hittills ännu inte ha påverkats i någon större grad.
Men med det politiskt instabila läget i Egypten och med uttalanden från det Muslimska Bröderskapet om att kanalen bör stängas i syfte att  krossa Mubarak-regimen, så växer nu oron för att kanalen ska sluta fungera. En stängning skulle snabbt kunna leda till högre oljepriser i Europa, rapporterar flera medier.
—Det skulle få  stor påverkan. Jag tror att flera redare redan nu gör sig beredda att gå andra vägar. Vi och hela shippingvärlden följer detta noga dag för dag, säger Ulf Ryder, vd på rederiet Stena Bulk. Bolaget har oljetankers som nyss passerat kanalen och flera som inom några veckor behöver passera kanalen.
Än så länge har Stena Bulk dock bara drabbats av smärre förseningar.
—Men vi  kan inte som vanligt byta besättning och proviantera i kanalområdet, som fungerar som en viktig knutpunkt för trafiken, säger Ulf Ryder.
Om tankerfartygen skulle behöva byta rutt och frakta olja exempelvis från Persiska viken till Europa via Godahoppsudden, bedömer han, att det skulle ta upp till 14 dagar extra och kosta uppåt cirka 6 miljoner kronor mer.
Priserna på frakt skulle rusa rakt i höjden, vilket skulle gynna bolag inom sjöfartsnäringen.

Suezkanalen

Suezkanalen är 141 år gammal och den snabbaste vattenvägen mellan Medelhavet och Röda havet för fartyg och last mellan Europa och Asien. Stängs den måste fartyg och oljelast runda Godahoppsudden i Sydafrika i stället. Kanalen stängdes flera månader under den så kallade Suezkrisen 1957, och som en följd av Sexdagarskriget mellan Egypten och Israel under åren 1967-1975.