Energi
Vagnen som ska tysta vägbullret

Vanligtvis mäts vägbullret med utrustning vid sidan av vägen. Men i Hongkong rullar en mätvagn som mäter bullret vid däcket.
Hongkong Polytechnic University gör mätningar av bullret från däck via sin mätvagn CPX Trailer.
Fördelen med tekniken är att man eliminerar bakgrundsljud och i stället kan beskriva de verkliga effekterna av förändringar med däck eller olika vägbeläggningar.
Vid testhjulet på vagnen finns en videokamera och två mikrofoner.
Forskarna har hittills kunnat konstatera att däckbullret ökar markant när en bil ökar farten från 50 km/h till 70 km/h.
Likaså minskar däckbullret när asfaltbeläggningen består av små stenar och ett tjockt asfaltlager. Betongvägar ger mest vägbuller, vilket märks speciellt vid farten på 70 km/h.
I det fortsatta forskningsarbetet ska olika ljuddämpade däcktyper jämföras på skilda sorters beläggning med en ny automatiserad CPX-vagn, som dock först måste certifieras för att klara flera ISO-krav.