Upp till bevis för Vestas nya metod för återvinning
Ett vindkraftverk från Vestas, en prototyp om 15 MW, i Danmark.Vestas Wind Systems
Vindkraftens rotorblad är mycket svåra att återvinna och har därför ofta hamnat i deponier. Danska Vestas säger sig ha en lösning, men avslöjar inte mycket om detaljerna. Nästa år ska metoden testas i större skala.
Mellan 85 och 90
procent av ett vindkraftverk kan återvinnas, men rotorbladen har länge varit
akilleshälen. De består av kompositmaterial som är svåra att separera när
vindkraftverket har tjänat ut. Därför har många rotorblad lagts på deponier.
Lisa Ekstrand, hållbarhetschef på Vestas.Linda Nohrstedt
Rotorblad
tillverkas av glas- och kolfiber samt en kärna av trä eller plast. Som
bindemedel används epoxiharts, som är svår att bryta ned.
– Jag
har jobbat på Vestas i 14 år. I 12 av dem har man sagt att det är omöjligt att
hitta ett sätt att separera de olika materialen i vingarna. Man har inte kunnat
lösa upp epoxin, säger Lisa Ekstrand, hållbarhetschef på Vestas, till Ny
Teknik.
Men i början av
förra året meddelade Vestas att bolaget tillsammans med samarbetspartner har
hittat just en sådan metod. Därmed ska även gamla rotorblad kunna återvinnas.
Några nya tillverkningsmetoder behöver alltså inte utvecklas just för att göra
återvinning möjlig.
– Alla
i projektet var förvånade över att det inte var mer komplicerat än så här. Det
mesta har provats tidigare, men just det här hade inte provats, säger Lisa
Ekstrand.
”Det är inget exotiskt”
Annons
Exakt vad metoden
innebär avslöjar inte bolaget. Patentansökan har lämnats in och Vestas ser
metoden som en konkurrensfördel.
Det som har
avslöjats är att det handlar om en kemisk process som varken kräver höga temperaturer eller högt tryck.
Rotorbladet kapas i delar och sänks ned i en syra som bryter upp epoxihartsen i
dess beståndsdelar, varpå de olika materialen kan skalas loss.
– Jag
kan inte gå in i detalj på vilken vätska vi använder, men det är inget exotiskt
eller svårt att få tag på. Det är en ganska mainstream-process vi använder,
säger Lisa Ekstrand.
Tillverkning av rotorblad i Vestas fabrik i Nakskov i Danmark.Tristan Stedman
Enligt Vestas är
det inte heller en process som ska bli särskilt dyr.
– Det
har varit viktigt för oss att den ska vara kostnadseffektiv. Betalningsviljan
för återvinning är nog inte avsevärt högre än för deponi, säger
hållbarhetschefen.
Återvinningsmetoden
upptäcktes inom ramen för samarbetet Cetek där även epoxitillverkaren Olin,
Århusuniversitetet och Teknologisk Institut ingår. Nu har Vestas och Olin
inlett ett samarbete med det svenska återvinningsbolaget Stena Recycling.
– Vi
ska bygga en pilotanläggning under 2024 för att utvärdera hur det fungerar i
större skala och ekonomin i det, berättar Lisa Ekstrand.
Fokus på epoxiharts till nya rotorblad
Hittills har
metoden endast utvärderats i labb. I pilotanläggningen, som ska ligga i norra
Europa, ska processen testas på ”några” rotorblad.
Annons
– Det
blir en genomförbarhetsstudie där vi får dels en ekonomisk kalkyl, dels reda på
om det finns några operationella utmaningar, säger Lisa Ekstrand.
Vestas fokuserar
just på epoxihartsen i rotorbladen. Förhoppningen är att processen ska ge ett
epoxipulver som Olin kan använda för att skapa nytt epoxiharts som sedan Vestas
kan använda i nya rotorblad.
Även andra
material kan gå till ny tillverkning, det ska analyseras inom samarbetet, men i
det första skedet blir det inte för nya rotorblad till vindkraftverk.
– Det
viktigaste är att identifiera nya användningsområden för de återvunna
materialen. För många av materialen finns det användningsområden, men för epoxihartsen
har det varit begränsat. Därför fokuserar vi på det just nu, säger Lisa
Ekstrand.
”Kolfiber blir slitna efter 30 år”
Hon tar kolfiber som ett exempel på ett
material som kan gå till annan tillverkning.
– Kolfiber
blir så pass slitna efter att ha tjänat i 30 år, så de har inte samma styrka
för att vi ska kunna använda dem i vingar. Däremot kan de fungera i andra
industrier på ett väldigt bra sätt, säger hon.
Redan i slutet av
2024 tror Vestas att tillräckligt tydliga resultat har kommit från
pilotanläggningen för att veta om metoden är värd att satsa på. Därefter hoppas
hållbarhetschefen att den ska finnas kommersiellt tillgänglig från 2026.
FAKTA
Vestas
Danska Vestas är en av världens största tillverkare av vindturbiner. Bolaget tillverkar, installerar och servar vindkraftverk över hela världen. Cirka 169 GW Vestasturbiner har monterats i 88 länder. Bolaget har drygt 29 000 anställda.