Populärteknik

Svavelbetongen i Qatar

En modell av den planerade satellitstaden Lusail vid kusten norr om Doha. Foto: Kaianders Sempler
Nätterna igenom levereras betong till byggplatserna i Doha. Foto: Kaianders Sempler
I en nybyggd ”souk” utspisas turister på chica utekaféer och restauranger. Foto: Kaianders Sempler
Ett nytt järnvägsnät och en tunnelbana ska vara klara till fotbolls-VM 2022. I projektet ingår också en bro med motorväg och järnväg till öriket Bahrein nordväst on Qatar.
Så här tänker man sig en kombinerad metro- och järnvägsstation i centrala Doha.
Huvudstaden Doha i Qatar är säte för den internationella arabiska satellitnyhetskanalen al-Jazeera. Foto: Kaianders Sempler

Det lilla emiratet Qatar i Persiska gulfen är ett av världens mest resursslösande och nedmutsande länder. Men nu ska det bli ändring på den saken. Ny teknik ska göra rena drivmedel av gasen man pumpar upp från fälten ute till havs, och av restprodukterna ska man göra en ny sorts miljövänlig betong.

Publicerad

Det är veckan efter midsommar, och jag deltar i en konferens för vetenskapsjournalister i emiratet Qatars huvudstad Doha. Efter dagens föredrag bussas vi iväg för studiebesök med förfriskningar.

I en splitter ny teknikpark möts vi av chefen för ett forskningsinstitut som drivs av oljebolaget Shell i samarbete med Qatar Foundation, en stiftelse med syfte att förvandla Qatar till ett moderns kunskapssamhälle. Mannen presenterar sig som Youssif A Saleh, och är klädd som en riktig qatarier ska vara – i en bländvit fotsid skjorta med manschettknappar av guld och en konstfullt draperad huvudduk.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här