Energi

Stora bilar skonas i ny utsläppslag

Tillverkare av större bilar klarade sig lindrigare undan än de tidigare befarat när EU-parlamentet och ministerrådet i går enades om de nya utsläppsreglerna för bilar. Även bötesbeloppen för bilar som överskrider gränsvärdena blev lindrigare.

Publicerad

När EUs lagstiftare i går enades om utsläppsreglerna för bilar inom unionen blev tillverkarna av stora bilar vinnare. I stället för 2012 införs gränsen på 130 g koldioxid per kilometer först 2015.

Mellan 2012 och 2015 blir det en övergångsperiod där 65 procent av tillverkarens bilutbud måste uppfylla målet första året, 75 procent året därpå, 80 procent tredje året och 100 procent 2015.

Förutom en gräns på utsläppen från bilarna på 130 g/km räknar EU med att däcktillverkare och bränslebolagen kan bidra med ytterligare en sänkning på 10 g/km.

Bötesbeloppen för att överskrida gränsvärdena sätts till 5 euro för det första grammet, 15 euro för det andra grammet, 25 euro för det tredje och för varje ytterligare gram kostar det biltillverkaren 95 euro. Först år 2019 kommer straffavgiften att bli 95 euro från första grammet.

På sikt vill EU få ner utsläppen till 95 g/km år 2020. Mot det gränsvärdet protesterar främst de tyska biltillverkarna, som vill höja gränsen till 110 g/km. Dessa regler ska dock bestämmas först 2013.

Greenpeace kallar överenskommelsen “en tom uppgörelse”, som ger industrin möjlighet att skjuta upp EUs miljömål.

Liknande reaktion kom från flera av De grönas parlamentsledamöter.

Miljöorganisationen Transport and Environment (T&E) säger i ett uttalande att kompromissen är “en fortsättning av den mediokra utveckling som vi sett det senaste decenniet”.

- De biltillverkande länderna Tyskland, Frankrike, Italien, Storbritannien och Sverige har alla spelat en roll, genom att försvara sina inhemska industriers intressen, säger chefen för T&E, Jos Dings, i ett uttalande.