Energi

Stena och Volvo Bussar bygger energilager globalt

Volvo Bussar förväntar sig en tillväxt av de elektrifierade fordonen utanför Europa. Nu har de tecknat ett globalt avtal där Stena Recycling använder de uttjänta batterierna för energilager.

Publicerad

Efter många år i trafik har elbussarnas batterier inte längre de resurser som krävs för att driva ett stort fordon, men det innebär på intet sätt att all kapacitet är borta. Tvärtom återstår en stor del av den ursprungliga lagringskapaciteten, och nu har Volvo Bussar inlett ett samarbete med Stena Recycling där deras dotterbolag Batteryloop ska återvända batterierna som energilager.

– Ett energilager är som en stor powerbank som ger användaren stor flexibilitet, och som kan bidra till att generera intäkter. Vi ser en snabbt ökande marknad i olika typer av fastigheter, men även när det gäller laddstationer för elfordon både inom industrin och övriga samhället. Vårt samarbete med Volvo Bussar kommer att ge ett värdefullt bidrag till utvecklingen av infrastrukturen som behöver byggas upp, säger Rasmus Bergström, vd för Batteryloop i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här