Energi
Sopar gatan med väte i tanken
Konverterad för vätgas
Bättre verkningsgrad och mindre CO2-utsläpp är fördelarna med denna vätgasdrivna bränslecellmaskin. Hur sopmaskinen fungerar i daglig drift ska testas i Schweiz de kommande 18 månaderna.
I ett stort samarbetsprojekt mellan schweiziska städer, forskningsinstitut och privata företag under ledning av materialprovningsinstitutet Empa har en gatusopmaskin byggts om från dieselhydraulisk drift till elektrisk med bränsleceller och vätgasdrift.
Bort plockades 55 kW dieselmotor och hydrauldrivsystemet. In monterades en 20 kW bränslecell, 12 kWh litium-polymerbatterier och en vätgastank för 7,5 kg vätgas.
Elmotorerna är trefas växelströms synkronmotorer med frekvensomriktare. Elnätet har spänningen 300 volt. Genom att kombinera batterier med bränsleceller kan bränslecellen köras optimalt, vilket är positivt för livslängden.
Den här typen av kommunala arbetsmaskiner arbetar ofta på dellast, vilket ger låg energieffektivitet för förbränningsmotorer, men hög om man använder bränsleceller.
Simulerade körcykler vid normalanvändning visar på en halvering av energiförbrukningen med bränslecelldrift jämfört med dieseldrift.
Dessutom minskas koldioxidutsläppen med 30 procent om vätgasen framställs från naturgas.
Under provperioden ska man testa hur denna vätgasmaskin fungerar i daglig drift, exempelvis när det gäller säkerhet och tankning, samt hur ett vätgasfordon uppfattas när det arbetar i närheten av fotgängare.
Projektet som kallas hy.muve (hydrogen-driven municipal vehicle) ska tjäna som en dörröppnare för introduktion av vätgasdrivna bränslecellfordon i Schweiz, hoppas initiativtagarna.