Energi

Sekabs vd: Vi kan inte vara kudde åt bensinbolagen

Per Carstedt, vd och koncernchef i Sekab.
Sekab ska nu förhandla med oljebolagen om överlåtelse av E85-importen. Foto: Statoil

Etanolbolaget Sekab i Örnsköldsvik har byggt upp den svenska E85-marknaden. Nu överlåter man etanolimporten åt bensinbolagen för att rädda företaget ur likviditetskrisen.

Publicerad

I höstas minskade försäljningen av etanolbränslet E85 i Sverige med 70 procent, nästan över en natt.

Det skakade importören Sekab som satt fast i långa inköpskontrakt samtidigt som försäljningen rasade.

Sekab har nu bett sina ägare – tre kommunala energibolag – om pengar för att klara likviditetskrisen. Det handlar om 225 miljoner kronor i mjuka lån, en slags checkkredit.

- Från november 2008 när E85-marknaden började dyka påbörjade vi en diskussion med ägarna om hur en helt ändrad marknadsbild skulle tacklas, säger Sekabs styrelseordförande Jan-Olof Backman till Ny Teknik.

- Vi har tillsammans med ägarna arbetat i drygt två månader med ett åtgärsprogram. För att genomföra detta program behövs det 225 miljoner kronot.

Åtgärdsprogrammet innebär följande:

1. Importen och distributionenav E85-bränslet fasas ut under året i samarbete med oljebolagen, som i dag är kunder till Sekab.

2. Sockerrörsprojekteti Tanzania och Mocambique i Afrika avvecklas, liksom etanolfabriken i Polen.

3. Pilotfabrikeni Örnsköldsvik för utvinning av etanol ur skogscellulosa ska köras lite sparsammare. I dag går den för fullt 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året.

4. Sekab-organisationenbantas och koncernledningsfunktionerna tas bort.

Gröna kemikalier och grön diesel
Kvar blir kärnverksamheten ”gröna kemikalier” och dieselersättning samt utvecklingen av den andra generationens cellulosaetanol.

De gröna kemikalierna görs av förnyelsebara råvaror, i första hand etanol. Det är tekniskt sprit, etylacetat, acetataldehyd och ättika.

Etanoldieseln, som används av SL:s bussar i Stockholm, heter ED95 och är patenterad. Den innehåller en kemisk lösning som tänder dieselmotorn.

Inga kommunala pengar till Afrika
Omsättningen i kärnverksamheten är ungefär 1 miljard kronor. Det är hälften av dagens omsättning och mindre än hälften jämfört med när E85-marknaden blomstrade.

- Vi ska inte använda kommunala pengar till etanolprojekt i Afrika eller till att fungera som en etanolbuffert för oljebolagen, säger Sekabs vd Per Carstedt till Ny Teknik på fredagseftermiddagen.

- Vi säger nu till bensinbranschen att den får ta över E85-marknaden. Vi har avtal som gäller året ut, men vi har nu sagt att vi drar oss ur. Det binder för mycket kapital, säger Per Carstedt.

Första macken i Ö-vik 1995
Han berättar om hur landshövding Ingemar Örn öppnade den första etanolmacken i Örnsköldsvik den 24 februari 1995.

- Då fanns det bara en handfull etanolbilar i Sverige. I dag finns den 150 000 i ett 30-tal olika modeller.

Men sagan tog slut i november förra året.

- Då föll etanolförsäljningen med 70 procent och vi stod där med stora lager och leveranser på väg in, säger Per Carstedt.

- Nu har vi gjort vårt. Vi ska inte vara en kudde åt bensinbolagen när det gäller etanolbränsle.

Först sent på fredagen lade Sekab ut ett dokument om omorganisationen på sin hemsida.Läs det här.