Energi
Så slår köldknäppen mot tekniken
Dags för nästa köldknäpp. Och det innebär att elektronik, batterier och massor av annan teknik slås ut. Men nu vill Försvaret lära ut hur man skyddar prylarna mot köldskador.
I slutet av januari ordnar Försvarsmaktens vinterenhet i Boden kursen ”Materielsystem i subarktiskt klimat”. Förutom tekniska officerare kommer anställda från Bolidens Aitikgruva i Gällivare att delta.
– Intresset har varit stort. Kunskapen om hur kyla påverkar teknik är dålig i samhället och tyvärr även inom försvaret, säger major Jonas Skär vid vinterenheten.
Redan när temperaturen kryper under noll börjar datorer, mobiltelefoner, hydraulik, motorer och bränslen påverkas.
Mest påtagligt är försämringen av batterier. Försök med elbilar i Danmark och Sverige visar att räckvidden nästan halveras och värmen i kupén inte räcker till.
Även vanliga bilbatterier tar stryk av kylan.
– De tappar avsevärt i spänning, säger Jonas Skär.
En test som redovisades tidigare i år i Göteborgs-Posten visade att svensk vinterkyla knäckte två av sex pekskärmsmobiler. Förutom batterierna blir skärmarna ”sega” när det fryser på.
Försvaret har särskilda krav på sina datorer men vid minus 20 börjar även de ta stryk.
För att känna sådana gränser och hur man ska skydda utrustningen krävs kunskap och erfarenhet från fält.
- Problemet är att vi får allt mer elektronik och ny teknik i vår utrustning, vilket gör att vi måste öka kompetensen kring hur de fungerar i kallt klimat, säger Jonas Skär.
Norrlandsbrigaderna, som lades ner år 2000 fungerade förr som en tuff testplats för Försvarets fordon, apparater och material. Här härdades till exempel den gamla slitvargen Bandvagn 202 och efterföljaren 206, två bandvagnar som tog sig fram genom myrar, blötmarker och nästan hur djup snö som helst.
– I dag testas ny utrustningen på olika ställen och under varierande förhållanden. Förutom att kompetensen blir spridd, innebär det att grejerna inte prövas under tuffast möjliga förhållanden, säger Jonas Skär.
”Materielsystem i subarktiskt klimat” genomförs i år för andra gången. Det är Luleå tekniska universitet som genomför kursen åt Försvarsmakten. Förutom praktiska övningar i Boden ingår en teoretisk del i Luleå.
Så skyddar du din utrustning från kylan:
0 grader: Vatten fryser, oljor och smörjmedel blir mer trögflytande. Vid den här temperaturen försämras prestandan hos mobiltelefoner, datorer och annan hemelektronik. Apple, till exempel, kan bara garantera att Iphone fungerar när temperaturen överstiger noll grader.
Minus 7 grader: Ett urladdat bilbatteri fryser sönder.
Minus 10 grader: Stora litiumjonbatterier i till exempel. Fordon har en användningstemperatur från -10ºC till +45ºC.
Minus 18 grader: Senast nu är det dags att koppla in en motorvärmare för att skydda bilen från problem vid starten.
Minus 20 grader: Nu fryser hårddiskarna på de specialtillverkade militära datorerna. Gränsen för vad alkaliska batterier och litiumjonbatterier (storlek AA-AAA, för kameror och ficklampor) klarar. Grävmaskiner och hjullastare kan få problem medsin hydraulik och stålet blir sprött.
Minus 30 grader: Diesel med inblandning av rapsmetylestrar (RME) klumpar sig och kan stoppa motorn (leverantörerna rekommenderar inblandning av dieselolja vid minus 15).
Minus 35: Lägsta möjliga fryspunkt för kylvätskan i motorer (optimalt blandningsförhållande 50/50).
Minus 70 grader: Så mycket ska ett fulladdat batteri klara.
Mobilen: Stoppa den i en ficka närmast kroppen, inte i ytterfickan. Sover du i tält får GPS:en, mobilen eller den digitala kameran följa med i sovsäcken (lägg dem i strumpor, så att de inte repar varandra).
Datorer: Förvara i väska när du rör dig utomhus och undvik att arbeta med den i temperaturer under noll. Hårddisken påverkas negativt av kylan. Bildskärmen kan frysa sönder.
Batterier: Det finns inga genvägar, antingen använder du motorvärmare eller så förvarar du batteriet i rumstemperatur. Ett urladdat batteri kan ta upp till ett dygn att värma så att du kan ladda det.
Oljor och smörjmedel: Trots att moderna syntetiska oljor har bättre viskositet flyter oljor och andra smörjmedel trögare när temperaturen faller en bit under noll. Det gör att de rörliga delarna i motor, växellåda och lager går trögare. Koppla in motorvärmaren.
Hydraulsystem: Oljan blir trögflytande när det blir kallt. Se till att ha en lång varmkörning och köra igång systemet försiktigt, utan belastning.
Bränsletankar: Ska vara fyllda för att undvika kondens, som kan frysa i tanken.