Populärteknik
"Rälskraft" ger säkrare järnvägsövergångar
När tåghjulen passerar överförs rörelsen till en mekanism som driver en generator som kan ge el till varningsljusen vid en järnvägövergång. Foto: Alamy & University of Nebraska-Lincoln
Energin från ett framrusande tåg kan användas för att driva varningsljus.
Vid många järnvägskorsningar saknas el som kan driva signaler som varnar bilister och andra trafikanter.
En lösning är att installera solceller. Kruxet är att det just krävs solsken för att driva varningsljusen och ladda batterier för att de även ska fungera när det är mörkt.
Därför har ett gäng teknologer vid University of Nebraska-Lincoln i USA utvecklat olika lösningar för att göra eltillförseln säkrare genom att utnyttja energin från de framrusande tågen, skriver Gizmag.
En metod som testades var att använda piezokristaller som fångar upp vibrationena från rälen och alstrar elektricitet. Teknologerna testade även en induktiv spole som fastsatt på rälen rörde sig upp och ned över en permanentmagnet och gav energi till ljussignalerna.
Båda metoderna fungerade men är beroende av en böjlig räl som man inte kan räkna med när det är riktigt kallt.
Det är emellertid inget problem i en tredje metod där en fjäderbelastad kammekanism monteras på rälen. Den dras fram när ett tåghjul passerar och återförs sedan av fjädern till utgångspositionen. Den oscillerande rörelsen visade sig också vara tillräcklig för att driva en generator som gav tillräckligt mycket el till varningsljusen.
En utförlig beskrivning av "rälskraften" finns i rapporten "Power Harvesting Systems Design For Railroad Safety" som publicerats i Journal of Rail and Rapid Transit.