ENERGI

Ny prognos: ”Vi får för första gången på länge en kraftigt ökad fossilanvändning”

Biltrafik i fyra filer
Kö på E4:an söderut från Stockholm. Arkivbild.

Elbehovet ökar inte så mycket som många kanske tror under de närmaste tre åren, men användningen av fossila bränslen ökar. Det spår Energimyndigheten i sin kortsiktiga prognos för Sveriges energisystem.

Publicerad Senast uppdaterad

Två gånger per år tar Energimyndigheten fram en kortsiktsprognos över Sveriges energitillförsel och energianvändning. Den senaste prognosen sträcker sig fram till 2026.

Den totala energianvändningen spås minska från 534 TWh 2021 till 517 TWh 2023 för att sedan öka till 534 TWh 2026.

Martin Johansson.

– Vi får den lägsta elanvändningen i år på väldigt länge, sedan vänder den uppåt, säger Martin Johansson, enhetschef på Energimyndigheten, till Ny Teknik.

Samtidigt väntas elproduktionen öka, från 168 TWh 2021 till 193 TWh 2026. Det beror främst på en kraftig utbyggnad av vindkraft. Elproduktionen från vindkraft beräknas nästan dubbleras, från 27 TWh 2021 till 52 TWh 2026. Även elproduktion från solkraft väntas öka, men från låga nivåer, från 1,1 TWh 2021 till 7,1 TWh 2026.

"Får jättemycket större export"

Eftersom elanvändningen inte ökar lika snabbt som elproduktionen väntas Sveriges nettoexport av el växa från 26 TWh 2021 till 46 TWh 2026.

– Elanvändningen ökar inte alls så mycket de tre närmaste åren som många säger. Det tar väldigt lång tid för de nya industrierna med stora elbehov att tas i drift, vilket gör att vi får jättemycket större export de närmaste åren, säger Martin Johansson.

Användningen av fossila bränslen spås öka i transportsektorn från 2024 och framåt. Det är en effekt av regeringens sänkning av reduktionsplikten till sex procent, som träder i kraft vid årsskiftet.

"Ett ganska snabbt koldioxidhopp"

För 2024 kan det innebära en ökad efterfrågan på fossila drivmedel om 22 TWh, konstaterar Energimyndigheten. Störst påverkan väntas på användningen av fossil diesel. 

– Vi får för första gången på länge en kraftigt ökad fossilanvändning i Sverige. Det ger ett ganska snabbt koldioxidhopp, säger Martin Johansson.

I maj i år meddelade regeringen att reduktionsplikten sänks till sex procent för både bensin och diesel vid årsskiftet. Åtgärden bedöms leda till fem miljoner ton ökade koldioxidutsläpp per år, enligt Fossilfritt Sverige. Därmed är klimatmålet till 2030 i farozonen, enligt flera organisationer.

Regeringen har pekat på att andra åtgärder krävs inom transportområdet för att Sverige ska nå sina klimatmål. Men vilka åtgärder regeringen tänker ta till är ännu oklart.