Energi

Ny katalysator spar på ädelmetallerna

Den japanska biltillverkaren Mazda har utvecklat en ny typ av avgaskatalysator som minskar behovet av ädelmetallerna platina och palladium med 70-90 procent.

Publicerad

Hemligheten bakom Mazdas nanokatalysator är att man lyckats fixera nanometersmå partiklar av ädelmetallerna på ett keramiskt underlag i katalysatorn.
En bilkatalysator arbetar med hjälp av partiklar av palladium eller platina som är fästa på ytan av ett keramiskt material. Ädelmetallerna sätter fart på kemiska reaktioner som renar bilens avgaser, utan att själv förbrukas.
Men när ädelmetallpartiklarna hettas upp av avgaser klumpar de ihop sig, och då minskar deras yta, och då minskar katalysatorns verkningsgrad. För att kompensera detta, och hålla uppe katalysatorns verkningsgrad, måste man använda mer ädelmetall.
Mazda hävdar nu att man lyckats finfördela partiklar som är mindre än 5 nanometer i diameter och dessutom fixera dem i det keramiska materialet. På så vis behåller man en stor yta, och verkningsgrad, och kan klara sig med mycket mindre mängder ädelmetall.
- Vi kan spara 50-70 procent jämfört med vanliga katalysatorer, och ändå ha samma prestanda och verkningsgrad, skriver företaget i ett pressmeddelande.