ENERGI

Ellevios 10 MW-batteripark i Grums låter 47 dB på 100 meters avstånd. det är främst fläktarna som låter

Nu kommer nästa bullerkälla – stora batteriparker

Fläktarna är den främsta källan till buller. Men Ellevios 10 MW-batteripark i Grums klarar sig utan ljuddämpande åtgärder.

Att vindkraftsparker kan ge upphov till störande ljud känner många till. Men batteriparkerna som snabbt byggs ut kan också sprida oljud.

Publicerad Senast uppdaterad

Batteriparker låter. Den främsta bullerkälla är fläktarna som behövs för att kyla både batterierna och anläggningarnas kraftelektronik, som transformatorer och spänningsomvandlare. Även kraftelektroniken kan ge ifrån sig ett brummande läte.

Sådant oljud kan bli ett växande problem i takt med den snabba utbyggnaden av batteriparker i Europa. Leverantören Wartsila berättar för tidningen Energy Storage att i princip alla kunder numera fokuserar på buller. Problemet ökar när energilager placeras allt närmare bebyggelse, men också när energilagren blir allt mer energitäta, vilket kräver mer kylning.

Även i Sverige pågår en snabb utbyggnad av allt större batteriparker. Enligt Ny Tekniks kartläggning, som publicerades nyligen, planeras 27 nya anläggningar att tas i drift under 2024. 

En man i kavaj och slips.
Kristofer Fröjd.

En av aktörerna är energitjänstföretaget Ellevio Energy Solutions. Kristofer Fröjd, Elleviokoncernens strategi- och affärsutvecklingschef,  bekräftar att buller är något som behöver tas med i beräkningen när batteriparker planeras. 

– Det har varit en viktig sak för oss att hålla koll på, och vi har lyckats med våra projekt hittills, säger han till Ny Teknik.

Företaget driftsatte sin första batteripark på 10 MW/11,9 MWh i Grums våren 2023. Anläggningen ligger cirka hundra meter från bebyggelse, och den tyska leverantören Wstechs har gjort mätningar som visar att ljudstyrkan ligger runt 47 dB på det avståndet från batterianläggningen. 

– Det kan jämföras med vanlig samtalston som ligger runt 60 dB, så vi behövde inte göra några åtgärder för att dämpa ljudet, säger Kristofer Fröjd.

I maj driftsätter företaget två nya 15 MW/15,9 MWh-anläggningar i Lindome och Kungsbacka, och vid årsskiftet tillkommer en 40 MW/40 MWh-anläggning i Örebro. Inte heller på dessa platser behövs några specifika bulleråtgärder, enligt företaget. Installationerna görs nära stora vägar eller järnvägar, där det redan är bullrigt. Då spelar tillskottet från en batterianläggning mindre roll. 

Rejäla uppladdningar ger värme

Hur mycket ljud som alstras från en batteripark beror i hög grad på hur den används. 

– Många batterier kör främst mot frekvensmarknaden för att stötta elnätet. Då är batteriet bara aktivt i några sekunder och hinner inte bli varmt. Om du däremot använder batteriet för att köpa och sälja el, och gör rejäla upp- och urladdningar, så kommer fläktarna behöva gå igång, särskilt om det är varmt på sommaren, säger Kristofer Fröjd. 

Om man projekterar en batterianläggning och misstänker att den riskerar att sprida oönskat ljud rekommenderar han att fläktarna placeras på så stort avstånd som möjligt från ljudkänsliga områden. Ljudisolering runt fläktarna och bullerplank kan också vara alternativ. Och inte minst: att välja kvalitetskomponenter. 

– Billigare komponenter låter mer, säger han. 

Klondykestämning med nya spelare

Samtidigt ser han inte batteriparksbuller som något större problem i dagsläget. Men han befarar att situationen kan förvärras. 

– Det byggs allt fler batteriparker, och det råder lite Klondykestämning med nya spelare som snabbt vill komma igång. Men man ska vara medveten om bullerproblematiken när man planerar sin installation, för det finns lösningar, säger Kristofer Fröjd.