Energi
Miljöbomben utanför Norge ska övertäckas
Undervattensbilder av området kring ubåten (foto Kystverket)
I slutet av andra världskriget sänktes den tyska ubåten U-864 utanför norska kusten. I vraket finns 67 ton kvicksilver, som riskerar att spridas över havsbotten. Nu rekommenderar det norska Kystverket en övertäckning av vraket för att hindra en katastrof för miljö och fiskenäring. Att bärga den itubrutna ubåten medför en större risk för miljön än övertäckningen.
Det Norske Veritas, DNV, har på uppdrag av Kystverket studerat ett femtontal mer eller mindre innovativa idéer för bärgning. Däribland fanns det förslaget från kirunaföretaget Frigeo som föreslår en nedfrysning av bottensedimentet för att förhindra läckage. Den svenska förslaget fanns med länge i resonemangen.
DNV har dessutom utvärderat tre konkreta offerter från olika bärgningsfirmor. Det bästa förslaget kom från Mammoet Salvage, som bärgade den ryska ubåten Kursk med en snarlik teknik. Metoden går ut på att sänka ned en gripklo över vraket och lyfta det över till en behållare. Behållaren lyfts sedan upp till ytan, lastas på en pråm och förs i land för sanering.
Men trots allt är övertäckning det bästa alternativet, anser DNV och dess uppdragsgivare Kystverket. Vid en jämförelse med bärgning enligt Kurskmodellen vann övertäckningsalternativet på att riskerna för miljö och personer var mindre under själva genomförandet. På lång sikt anses riskerna vara likvärdiga.
Enligt förslaget, som Kystverket idag lämnar till Fiskeri- og kystdepartementet, ska vrakdelarna efter U-864 täckas över med ett tjockt lager av sand och sten. Att övertäckningen bara kostar en kvarts miljard norska kronor, att jämföras med en miljard för bärgning, har inte haft någon betydelse för valet, enligt Kystdepartementet.
Kvicksilver på havsbotten
Trettio tusen kvadratmeter av havsbottnen utanför Bergen är förorenad av kvicksilver som läckt från stålflaskor fyllda med kvicksilver. Totalt hade U-684 med sig 67 ton kvicksilver på sin resa från Tyskland till Japan. Ombord finns även 27 torpeder, ett antal granater, bunkerolja samt upp till 73 döda sjömän. Vid torpederingen den 9 februari 1945 klövs ubåten i två delar, och sammanlagt finns 107 vrakdelar på 150 till 170 meters djup.