Landet ska bygga största anläggningen för grön vätgas

2020-07-22 13:00  
Anläggningen för grön vätgas i Neom ska drivas med el från sol och vind. Foto: ACWA Power

Saudiarabiens nya anläggning för vätgasproduktion ska drivas helt med vind- och solel.

Nära gränsen till Egypten och Jordanien, i den nordvästra delen av landet, ska Saudiarabien bygga staden Neom – profilerad som ett center för förnybar energi.

Man siktar på att staden ska ha en miljon invånare. Området ska utgöra en speciell ekonomisk zon i kungadömet. 

En viktig pusselbit i bygget av ”drömstaden” är en planerad jätteanläggning för vätgasproduktion. När den står färdig kommer den att producera 650 ton grön vätgas om dagen – och de 4 GW som krävs för vätgasproduktionen ska uteslutande komma från vind- och solel. Det rapporterar Greentech Media.

Bränslet transporteras som ammoniak

Därmed blir anläggningen störst i sitt slag i världen. Bränslet kommer att transporteras i form av ammoniak till sina slutmarknader, där den förvandlas till vätgas. Produktionen förväntas dra igång 2025.   

Bygget beräknas gå på fem miljarder dollar, och ägandet delas mellan staden Neom, det inhemska bolaget ACWA Power, samt den amerikanska gasjätten Air Products & Chemicals.

Läs mer: Inlandsbanan vill få igång vätgasproduktion längs järnvägen

Bolaget blir ägare av den infrastruktur som krävs för transport av gasen i Saudiarabien, till en beräknad kostnad på två miljarder dollar. Enligt Air Products & Chemicals vd Seifi Ghasemi kommer projektet att bli lönsamt även om inga statliga subventioner skjuts till.

– Det finns 260 miljoner kommersiella fordon i världen. Om en procent konverteras till vätgas så får du ett enormt antal fordon som skulle kräva 50 anläggningar som den här. Vi har arbetat med det här i fyra år och vår strategi har varit att bli först med att bygga en anläggning i megaskala, säger Ghasemi till Greentech Media.

ACWA Power ligger tidigare bakom ett antal stora solcellsanläggningar där bolaget har lyckats pressa byggkostnaden rejält. Hårdvaran för själva elektrolysen ska levereras av Thyssenkrupp.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt