Fordon

Inlandsbanan vill få igång vätgasproduktion längs järnvägen

På bilden syns en så kallad tågvärmevagn, som används för att generera elektricitet för uppvärmning av persontåg. Foto: Inlandsbanan

Hur behöver logistik och infrastruktur för vätgas fungera för att bränslecellslok ska kunna köra på Inlandsbanan? Nu drar en förstudie igång som ska försöka ta reda på det. Med på tåget är även norska Statkraft.

Publicerad

Inlandsbanan sträcker sig knappt 130 mil mellan Kristinehamn och Gällivare. Någon elektrifiering av järnvägen har ännu inte skett. Förra sommaren presenterade koncernen Inlandsbanan, som ägs av 19 svenska kommuner, en plan för hur klimatavtrycket från dieselloken kan sänkas med hjälp av vätgas och bränsleceller.

I december blev det klart att Inlandsbanan parar ihop sig med norska energibolaget Statkraft kring hur de vätgasdrivna godstransporterna ska bli möjliga. Och nu har de båda aktörerna inlett en förstudie, berättar Inlandsbanan i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här