Energi
Kolsyremaskin misstänkt miljöbov
Kolsyremaskinen Wassermaxx.
200 000 svenskar kan ha fel. Hemmagjort kolsyrat vatten är inte lika bra för klimatet som man trott. Transporterna av patroner är boven. Nu vill en forskare livscykelanalysera kolsyremaskinerna.
200 000 svenskar köpte förra året en kolsyremaskin av märket Sodastream. En anledning är de senaste årens larm om att bubbelvatten på flaska är ett hot mot miljön på grund av de långa transporterna. En annan kan vara svenskarnas faiblesse för bubblor i dricksvattnet.
Nu visar det sig att hemmatillverkat kolsyrat vatten är minst lika miljöfarligt som köpt bubbelvatten på flaska. Maskinen tillverkas i Israel, Kina eller i Tyskland och bara det innebär långa transporter. Värre är dock att patronerna endast kan fyllas på i Tyskland, enligt Göteborgs-Posten.
En kolsyrepatron räcker till 50-100 liter bubbelvatten, beroende på om man föredrar lite eller mycket kolsyra. När den sedan ska pantas för att fyllas på igen är det inte alla som känner till att detta inte kan ske i Sverige.
Kolsyrepatronerna tillverkas i Tyskland och det är också det enda land i Europa där patronerna fylls på. Det i sin tur innebär långa och många transporter av både fulla och tomma patroner kors och tvärs över hela Europa. Företaget som saluför Sodastream anger säkerhetsskäl som anledning till att patronerna inte kan fyllas på och besiktigas någon annanstans än i tyska Limburg.
Aga har också en kolsyremaskin, Wassermaxx och samma logistik gäller även för dessa kolsyrepatroner.
- Våra patroner fylls också på i Tyskland, men vi ser över möjligheterna att göra det i Sverige, säger pressansvarige Anders Andersson på Aga.
Han understryker att påfyllningen av kolsyra inte har något med säkerhet att göra utan ekonomi.
- Vi började med vår maskin för några år sedan och det handlar om att försäljningen måste fortsätta uppåt för att vi ska börja fylla på i Sverige.
Sven-Olov Daunfeldt, forskningsutredare på Handelns utredningsinstitut vill göra en livscykelanalys av kolsyremaskinerna. Innan en sådan är gjord kan man egentligen inte uttala sig om vilken miljöpåverkan de har, anser han.
- Men det man kan säga är att Sodastream inte är så klimatsmart som man har trott.
Han gissar att det är ekonomiska drivkrafter som ligger bakom transporterna till och från Tyskland av patronerna.
Hur sker transporterna? Är de många små eller samordnas dem? Det är frågor han vill ha svar på.
- Dessutom är det extremt viktigt att få reda på vilken el man använder sig av produktionen, säger Sven-Olof Daunfeldt som nu har börjat ragga medel för att göra en livscykelanalys.