Energi
Klimatprogram ska locka till nya bilköp
Slopad fordonsskatt ska minska utsläppen av växthusgaser och sätta fart på försäljningen av nya miljöbilar och bränslesnåla diesel- och bensindrivna bilar. Det hoppas regeringen som i dag presenterat innehållet i den kommande klimatpropositionen på DN Debatt.
Finansminister Anders Borg, näringsminister Maud Olofsson och miljöminister Andreas Carlgren avslöjar i dag att miljöbilspremien på 10 000 kronor vid köp av miljöbilar försvinner den sista juni.
Den ersätts av en femårig befrielse från fordonsskatt vid köp av nya miljöbilar och bilar som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning.
Förslaget kommer att finnas med i regeringens klimatproposition som presenteras i sin helhet den 17 mars.
Ändringen träder i kraft den 1 januari 2010, men kommer att gälla retroaktivt för bilar som köps in efter den 1 juli 2009.
Dagens miljöbilsdefintion kommer att gälla och såväl privatägda fordon som förmånsbilar kommer att omfattas.
Ägaren av en genomsnittligt stor miljöbil, typ en etanoldriven VolvoV70, betalar i dag cirka 1 400 kronor i fordonsskatt per år.
Denna summa försvinner alltså helt i fem år för de som köper nya miljöbilar.
Samtidigt vill regeringen höja beräkningsgränsen för koldioxidskatt, i dag 100 gram koldioxid per kilometer till 120 gram koldioxid per kilometer, vilket innebär en sänkning till cirka 1 200 kronor för en normalstor miljöbil per år.
Övriga, det vill säga, äldre miljöbilar betalar i fortsättningen vanlig fordonsskatt.
Samtidigt vill Borg, Olofsson och Carlgren höja koldioxidskatten för smutsigare bilar. Det så kallade koldioxidbeloppet höjs från 15 till 20 kronor, vilket innebär att skatten höjs med 5 kronor för varje gram koldioxid en bil släpper ut. Detta från och med år 2011.
Fler nya åtgärder:
· Nya lätta lastbilar, lätta busar och husbilar inordnas i den koldioxidbaserade fordonsskatten.
· Bränslefaktorn i skatten för dieselbilar och miljöfaktorn ersätts av ett fast belopp, vilket sammantaget betyder att fordonsskatten på dieselbilar sänks.
· Men bränsleskatten för dieselbilar höjs. Energiskatten på diesel höjs dock i två steg med sammanlagt 40 öre per liter.
· Sammantaget får dieselbilar en lägre skatt framöver. Det uppger Henrik Hammar, departementssekreterare på Finansdepartementet.
· Som kompensation för höjningen av bränsleskatten får tunga lastbilar och tunga bussar också sänkt fordonsskatt.
· Skatten på förbränning av hushållsavfall slopas från den 1 september 2010.
· Ðagens skatterabatt för den elintensiva industrin på 24 procent av industriskattesatsen på 21 procent fasas ut i två steg.
· Rabatten på industriskattasatsen sänks också för uppvärmning inom jordbruk, skogsbruk och vattenbruk samt industri som inte omfattas av EU-handeln med utsläppsrätter . Industriskattesatsen ökar från 21 till 30 procent 2011 och till 60 procent år 2015.
· Nivån på den generella koldioxidskatten anpassas så att den sammanlagda minskningen av utsläpp av växthusgaser blir ytterligare 2 miljoner ton år 2020.