Energi

Indisk cykeltaxi drivs med solenergi

Först drevs de framåt med hjälp av pedaler, sedan fick de bensinmotorer – nu lanseras Indiens första soldrivna cykeltaxi.

Publicerad

Den trehjuliga rikshan (cykeltaxin) drivs av en elmotor som får sin kraft från ett batteri på 36 volt.

Taxin, som också kan trampas, har en toppfart på 15 kilometer i timmen och rymmer tre passagerare. Ett fulladdat batteri kan driva trehjulingen fem till sju mil.

När elektriciteten tar slut kan föraren åka till en laddstation med solcellsmoduler, där han eller hon kan byta till ett nytt, fulladdat batteri.

Det är det statliga forskningsinstitutet Centre for Scientific and Industrial Research (CSIR), som ligger bakom solrikshan.

Just nu testas fordonet i huvudstaden Delhis mest cykelrikshatäta kvarter: basargatorna runt Chandni Chowk, Jama-moskén och Röda Fortet, skriver journalisten och indienexperten Per Andersson i sin blogg Indien online.

Förutom tyst och utsläppsfri drift bjuder den gröna cykeltaxin på lyx som FM-radio och möjlighet för passagerarna att ladda sina mobiltelefoner under färden.

Indien har runt åtta miljoner cykelrikshor. Men antalet bilar växer stadigt, och med det utsläpp och smog.

Nu vill forskarna vid CSIR utveckla en liten soldriven stadsbil, som kan ersätta traditionella bilar.

- Utsläppen av växthusgaser ökar och 60 procent av ökningen står transporterna för. I en tid av klimathot kommer solrikshan och dess efterföljare förhoppningsvis att utmana de bensin- och dieseldrivna småbilarna, säger chefen för CSIR till nyhetsbyrån AFP.