Hondas gamla batterier ska lagra förnybar el i Europa

2020-04-20 12:23  
Foto: Honda

Med en växande andel sålda hybrider och elbilar vill Honda i Europa nu återanvända batterierna för energilagring. Till sin hjälp har de en fransk expert på återvinning.

Kraven på de batterier som sitter i elektrifierade bilar är högt ställda. När prestandan inte längre håller måttet för användning i fordon så finns fortfarande en mycket stor lagringskapacitet kvar. Honda Motor Europe säljer en allt större andel elbilar och hybrider. Nu är ambitionen att ge deras förbrukade batterier ett andra liv, och tanken är att de ska användas för lagring av förnybar energi.

Sedan 2013 har den japanska biltillverkaren samarbetat med franska Société Nouvelle dAffinage des Métaux (Snam) kring spårbarhet och återvinning av el- och hybridbilarnas batterier. Snam har utvecklat tekniker för bearbetning av batterier och ackumulatorer och nu utökas samarbetet kring batteriåtervinning.

Bolaget åtar sig att hämta in litiumjon- och nickelmetallhydridbatterier (NiMH) från Hondas europeiska återförsäljare och hanteringsanläggningar i totalt 22 länder. Snam analyserar dem sedan och avgör huruvida det specifika batteriet kan återanvändas inom industriella applikationer eller om det istället ska tömmas på värdefulla material som kobolt och litium. För utvinningen med hydrometallurgi ingår användningen av en vattenbaserad kemi. Även koppar, metall och plast återvinns.

Läs mer: Framtidens extremväder riskerar att göra oss strömlösa

– Då efterfrågan på Hondas sortiment av hybrid- och elbilar fortsätter att öka så växer även kravet på att hantera batterierna på ett miljövänligt sätt. Förändringar på marknaden på den senaste tiden kan göra det möjligt för oss att använda dessa batterier i "andra liv"-tillämpningar, säger Tom Gardner, på Honda Motor Europe i ett pressmeddelande.

John Edgren

Mer om: Batterier Honda

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt