Energi

Han fixar tropiskt regn i november

Christer Ramdén i Scanias klimatlabb som är den första klimatvindtunneln för lastbilar i Europa. Foto: Dan Boman

Från snöstorm till tropiskt regn – på några timmar. Ny Teknik har gjort en blöt rundtur i Scanias nya klimatlabb som invigs i november.

Publicerad

Ute skiner solen från klarblå himmel, luften är oktoberkrispig. Inne står regnet som spön i backen, och det är 30 grader varmt.

– Här kan vi göra klimattester för alla våra marknader: tropisk regnstorm, stark sol och snö. Vi kan gå från minus 35 till plus 50 grader på några timmar, säger Christer Ramdén.

Han har ansvarat för utvecklingen av Scanias nya klimatlabb i Södertälje, som kostat cirka 400 miljoner kronor att bygga. Det är den första klimatvind­tunneln anpassad för lastbilar i Europa, sannolikt även i världen, enligt företaget. Anläggningen invigs officiellt först i november, men har ­redan börjat användas för att testa bussar såväl som lastbilar.

Fordonens hjul placeras på stora ­dynamometrar i golvet. De ger motstånd och simulerar önskad väg­profil. En jättefläkt med diametern 3,75 meter ger vindstyrkor på upp till 100 km i timmen. Vinden passerar tre vingliknande balkar som kan spruta snö eller regn ur 18 munstycken. Önskas vackert väder så fixas det av vridbara sollampor i taket. Hagel och sandstorm kan man däremot inte skapa.

Allt styrs och övervakas från kontrollrummet utanför en glasvägg. Här är några av alla saker som kan testas:

  • Bränsleeffektivitet.
  • Avgasutsläpp.
  • Hur snö kleggar igen luftintag och filter.
  • Vindbrus.
  • Komforten i kupén.

Målet är bland annat att kunna korta utvecklingstiderna och förbättra bränsleekonomin. ”Riktiga” fälttester ska göras även i framtiden. Men ingenjörerna räknar med att komma mer förberedda till vinter- och sommartesterna ute i verklig­heten.

Volkswagen och MAN har också besökt anläggningen i Södertälje. Ska de också göra tester här?

– De kan tänkas komma hit, men vi fyller mer eller mindre upp all testtid själva, säger Christer Ramdén.