Energi

Fossilfri luftfart? Glöm det

Arne Karyd.

Flygplansflottan kommer inte att vara fossilfri år 2030. Inte 20 år senare heller.

Publicerad

Flera flygbolag har gjort uppmärksammade provflygningar där olika biobränslen blandats i det fossila jetbränslet. Virgin Atlantics försök med algbaserat bränsle är ett exempel.

Men effekten är pr-mässig snarare än miljömässig, skriver transportekonomen Arne Karyd i rapporten ”Fossilfritt flyg?”

Han konstaterar att biobränslet gör minst lika stor nytta i dieselmotorer i vägtrafiken eller till sjöss. Och eftersom mängden biobränsle långt­ifrån täcker behoven, är det meningslöst att låta flyget konkurrera om biomassan.

Nya typer av flygmotorer kommer inte heller att bryta fossilberoendet. År 2030 kommer flygplansflottan till mer än 95 procent bestå av flygplan som redan i dag flyger, produceras eller finns på ritborden. Allt kommer att drivas av jet- eller turbopropmotorer.

Rapportens slutsats är att flygplansflottan inte kommer att vara fossiloberoende vare sig år 2030 eller 2050. Därför krävs ekonomiska styrmedel om branschen ska ta sitt miljöansvar.

Någon form av avgift eller skatt skulle då kunna finansiera extra utsläppsminskningar på andra områden.